Fysik

Beregne strækning

09. marts 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau
Hej.
Hvordan skal man løse opgaven 246? Jeg tænkte at jeg skal bruge formlen s=1/2•a•t^2+v•t+s0
Men Jeg kender ikke s0. Så jeg kan ikke se hvordan det skulle være den formel
Tak på forhånd.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

s0 er højden på starttidspunktet. Du kan selv vælge udgangspunktet for højdemålingen, så hvis du vælger at måle ud fra startstedet, er s0 = 0.


Svar #2
10. marts 2019 af Stjerneskud2016

Tak.

Jeg har prøvet at løse opgaven. Men det går galt ved den sidst spørgsmål. Vil det sige at hastigheden bliver mindre når raketten brænder ud, i forhold til den tredje spørgsmål?

Er det den rigtige formel jeg bruger?

Eksperimentalfysikeren


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg får helt andre tal. Jeg kan ikke af det, du skriver se, hvilke tal du har benyttet hvor.

Når raketten er brændt ud, er den kun påvirket af tyngdekraften, der virker modsat bevægelsen, så raketten bremses op.


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. marts 2019 af ringstedLC

I stedformlen er din a-værdi og v0 forkert (a = 5.9gv0 = 0). v0 og s0 bruges kun hvis begyndelsesfart og startsted ikke er nul.

Ex.: Raketten starter i en underjordisk silo ⇒ s0 = -dybdesilo

\begin{align*} s &= \tfrac{1}{2}\cdot a_0\cdot t^2+v_0\cdot t+s_0 \\ s &= \tfrac{1}{2}\cdot 5.9g\cdot 40^2\;\left ( \frac{m\cdot s^2}{s^2}=m \right )=\:?\;m \\ \end{align*}

I slutfartformlen bruger du pludselig 30 sek.(t2):

\begin{align*} v &= a_0\cdot t+v_0 \\ v_{slut} &= 5.9g\cdot 40\;\left ( \frac{m\cdot s}{s^2}=m/s \right )=\:?\;m/s \\ \end{align*}

Tid for nulfart (tid til maks. højde, ikke nedslag):

\begin{align*} v &= a_0\cdot t+v_0 \\ 0 &= -g\cdot t+v_{slut} \\ t &= \frac{-v_{slut}}{-g} \;\left ( \frac{m}{s\cdot \frac{m}{s^2}}=\frac{m\cdot s^2}{s\cdot m}=s \right )=\:?\;s \\ \end{align*}


Svar #5
10. marts 2019 af Stjerneskud2016

Tak. Jeg fik det til det her i hvert fald 

ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. marts 2019 af ringstedLC

Når jeg skriver 5.9g som der også står i opgaven, menes der 5.9 · tyngdeaccelerationen.

Du må lære at overveje dine resultater lidt bedre; "raketten er nået 4720 m", "farten af raketten er 236 m/s". Det er kun lidt hurtigere end en alm. passagerflyver, der er under indflyvning til Kastrup. Og virker det ikke lidt mærkeligt, at opbremsningen tager nøjagtig den samme tid som flyvetiden og så bliver negativ?

\begin{align*} s &= \frac{1}{2}\cdot 5.9\cdot 9.82\cdot 40^2 \;\left ( \frac{m\cdot s^2}{s^2}=m \right )=46350 \;m \\ v_{slut} &= 5.9\cdot 9.82\cdot 40 \;\left ( \frac{m\cdot s}{s^2}=m/s \right )=2318 \;m /s \\ t &= \frac{-v_{slut}}{-g}=\frac{-2318}{-9.82} \;\left ( \frac{m}{s\cdot \frac{m}{s^2}}=\frac{m\cdot s^2}{s\cdot m}=s \right ) =236 \;s \end{align*}


Skriv et svar til: Beregne strækning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.