Fysik

Beregne starthastighed

21. april 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har prøvet at udlede v i formlen, men jeg får et mærkeligt svar

Hvad har jeg gjort forkert?

Mange tak på forhånd.

Vedhæftet fil: beregne starthastighed.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2019 af mathon

                              \small \small \begin{array}{rclcl} 2\cdot a\cdot \Delta h&=&v^2-{v_0}^2\\\\ \small 2\cdot (-g)\cdot \Delta h&=&0^2-{v_0}^2\\\\ \small 2\cdot g\cdot \Delta h&=&{v_0}^2\\\\ v_0&=&\sqrt{2\cdot g\cdot \Delta h} \\\\ v_0&=&\sqrt{2\cdot \left ( 9.82\; \tfrac{m}{s^2} \right )\cdot \left ( 2.2\; m \right )}\\\\ v_0&=&\sqrt{43.208\;\left ( \tfrac{m}{s} \right )^2} \\\\ v_0&=&6.57\; \tfrac{m}{s}=23.66\; \tfrac{km}{h} \end{array}


Svar #2
21. april 2019 af Stjerneskud2016

Jeg forstår ikke udledningen af hastigheden. Hvilke formler er der sættet sammen?
mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2019 af mathon

\small \textbf{\textsl{Bev\ae gelse med konstant acceleration:}}

Du har
                   \small a=\frac{v-v_0}{t}

                   \small a\cdot t=(v-v_0)
og
                   \small \Delta h=\tfrac{1}{2}\cdot a\cdot t^2+v_0\cdot t\qquad\textup{som multipliceres med 2a}

                   \small 2\cdot a\cdot \Delta h= a^2\cdot t^2+2v_0\cdot a t=at\left ( at +2v_0\right )

                   \small 2\cdot a\cdot \Delta h=(v-v_0)\left ( v-v_0 +2v_0\right )

                   \small 2\cdot a\cdot \Delta h=(v-v_0)\left ( v+v_0 \right )

                   \small \small 2\cdot a\cdot \Delta h=v^2-{v_0}^2\qquad\textup{som er formlen \textbf{uden} t}


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

#0: Lige inden du dividerer med ½m på begge sider af lighedstegnet har du fjernet m*g. Det kan du ikke på denne måde. Du skal i stedet sætte m*g udenfor en parentes. Når du så dividerer med 1m på begge sider af lighedstegnet, går m ud.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du kan allerede i første trin dividere med m på begge sider af lighedstegnet. Deraf kan du se, at du ikke behøver nogen antagelse om massens størrelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. april 2019 af Soeffi

#0. Maple: (kun den positive løsning er gyldig)...


Skriv et svar til: Beregne starthastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.