Fysik

Kan det passe?

21. april 2019 af Medina0355 - Niveau: A-niveau

Jeg har prøvet at løse opgaven, men jeg er dog ikke sikker på om det er rigtigt. Jeg er kommet frem til:

a) I = U / R, men hvilken værdi skal jeg indsætte i forhold til U hvis man ser på grafen

b) v = s / t, igen hvilken værdi skal jeg indsætte i forhold til t hvis man ser på grafen 

c) Arghh ved ikke hvilken formlen jeg skal benytte 

Vedhæftet fil: Lygte.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2019 af ringstedLC

Intetsigende overskrifter er uønskede...

Det, som du er kommet frem, er ihvertfald rigtigt. Men det er jo også kun basal grundviden på dit niveau (3. G STX-A).

a) Hvilken U giver mon maks. I?

b) Hvad er t, når magneten har bevæget sig én periode og hvor langt (i "magnetlængder") har den bevæget sig?

c) I det tidsrum er spændingsændringen stort set lineær i forhold til t. Og så står der i min formelsamling, at:

\text{magnetisk flux}: \Phi=U\cdot t

og nærmere kommer jeg det ikke.


Svar #2
22. april 2019 af Medina0355

a) Vil det sige at det skal være U = 8 da det er toppunktet på grafen?
b)  Er det 0,05 s? eller 0.15 s hvis der for hele rysteturen?

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. april 2019 af ringstedLC

#2:

a) Ja, skriv: U aflæses til 8 V.

b) Nej. 0.16 s er ca. 2 perioder, så perioden er ca. 0.8 s. En periode er tiden fra en bølgetop til den næste bølgetop. Tænk på pendulets svingning, - hvis der går tiden t før loddet har gennemløbet en hel svingning, er perioden netop t.


Svar #4
22. april 2019 af Medina0355

Som det sidste hvilke tal er det helt præcist man skal indsætte i opgave c i forhold til formlen


Skriv et svar til: Kan det passe?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.