Fysik

Nyttevirkning af vindmølle ud fra radius, effekt, hastighed og densitet.

05. maj 2019 af Zephon - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har denne opgave:

En vindmølle med vingediameter på 80 m producerer elektricitet med effekten 1500 kW, når vindhastigheden er 12,5 m/s og luftens densitet er 1,225 kg/m3

a) Beregn den effekt med hvilken vinden afgiver energi til vindmøllen.

b) Beregn vindmøllens nyttevirkning ved denne vindhastighed.

c) Beregn vindmøllens virkningsgrad ved denne vindhastighed.

Jeg får a) til at være 6 MW, men jeg ved ikke helt om man må bruge nyttevirkningsformlen mellem effekter, fordi det er det jeg skal gøre i c)? Ellers, hvordan skal jeg udregne to forskellige energier ud fra de to effekter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2019 af ringstedLC

Du har læst rigtigt... for i flg. Gyldendal, Wikipedia og jeg, sagde hunden, - er virkningsgrad og nyttevirkning to ord for det samme.

Brug bare svar a) direkte i nyttevirkningsformlen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2020 af Ladora (Slettet)

#0

Hej, jeg har denne opgave:

En vindmølle med vingediameter på 80 m producerer elektricitet med effekten 1500 kW, når vindhastigheden er 12,5 m/s og luftens densitet er 1,225 kg/m3

a) Beregn den effekt med hvilken vinden afgiver energi til vindmøllen.

b) Beregn vindmøllens nyttevirkning ved denne vindhastighed.

c) Beregn vindmøllens virkningsgrad ved denne vindhastighed.

Jeg får a) til at være 6 MW, men jeg ved ikke helt om man må bruge nyttevirkningsformlen mellem effekter, fordi det er det jeg skal gøre i c)? Ellers, hvordan skal jeg udregne to forskellige energier ud fra de to effekter?

Hvordan har du udregnet a, b og c


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. januar 2020 af ringstedLC


Skriv et svar til: Nyttevirkning af vindmølle ud fra radius, effekt, hastighed og densitet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.