Fysik

Stokes lov forsat

06. maj 2019 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan ved man hvilken formel man skal bruge til at beregne gnidningskraften/gnidningsmodstanden/luftmodstanden, kært barn har mange navne. Når nu at der haves et system bestående af en fjeder og en kugleformet masse, som sættes i lodrette svingninger?

Der er 2 formler at vælge imellem, men hvilken er den rigtige i lige netop denne sammenhæng?

F_{\mu }=6*\pi*\mu *R*V

eller

F_{luft}=\frac{1}{2}*C_{w}*\rho*A*V^{2}


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2019 af mathon

lillew kugle:

                        F_{\mu }=6*\pi*\mu *R*V


Svar #2
06. maj 2019 af Yipikaye

Alt er jo relativt. Herunder også størrelser. Lad os sige at jeg har en kugle på størrelse med en bordtennis-bold og masse på 263,4 gram.

Vil denne kugle så overskride grænseværdierne for hvornår Stokes lov er anvendelig?

Yderllige info

diameter af bordtennis-bold er lig med 4 cm

densiteten af jern er 7,86 gram pr. kubikcentimeter.

Såfremt man anvender disse tal samt i de rigtige formler så får man ovenfor stående masse på 263,4 gram.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. maj 2019 af peter lind

Den første er for gnidningsmodstand i væsker. Den anden er for gnidningsmodstand i gasser og er ikke Stokes lov


Svar #4
06. maj 2019 af Yipikaye

Jeg synes at jeg har læst at såfremt en væske eller en gas er newtonsk dvs. hvor viskositeten er konstant og uafhængig af den mekaniske spænding. Da kan Stokes lov eller den anden lov anvendes. Jeg har læst at luften er newtonsk. 


Skriv et svar til: Stokes lov forsat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.