Fysik

Hjælp til opg om Elektrisk kredsløb

25. maj 2019 af bdr - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er igang med at løse opgaver for at øve mig til min eksamen om nogle uger.

Et af opgaverne lyder således:

Batteriets elektromotoriske kraft også kaldet hvilespændingen er 9 V.
Den indre modstand er 1 Ω.
Rer 5 Ω. og R2 er 8 Ω.

1) Bestem strømmen I

2) Bestem Up

Facitlisten siger at

1) I = 2,2 A

2) U= 6,8 V 

Jeg har prøvet at løse opgaverne og kan ikke få mine resultater til at stemme overens med facit. Det kunne være rart at få at vide hvordan opgaverne løses. [Et billede af kredsløbet er vedhæftet]

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2019 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. maj 2019 af ringstedLC

1) Indtegn den indre modstand Ri i serie med parallelkoblingen og du har:

\begin{align*} U &= R_{tot}\cdot I\Leftrightarrow I=\frac{U}{R_{tot}} =\frac{U}{R_i+(R_1||R_2)} \\ \frac{1}{R_1||R_2} &= \frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2} \end{align*}

2) Up er spændingen over batteriets poler, det er derfor spændingen over R1, men det er også hvilespændingen - spændingen over Ri:

\begin{align*} \text{enten}: \\ U_p &= R_1||R_2\cdot I \\ \text{eller}: \\ U_p &= U_0-U_{R_i} \\ U_p &= U_0-R_i\cdot I \\ \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. maj 2019 af mathon

                        \small \begin{array}{llll} \textup{ydre modstand: }&\frac{1}{R_y}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}\\\\ &R_y=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+ R_2}=\frac{\left (5\; \Omega \right )\cdot \left (8\; \Omega \right )}{\left ( (5+8) \right )\; \Omega }=\frac{40}{13}\; \Omega \\\\ \textup{str\o mmen:}&I=\frac{9\; V}{\left (1+\frac{40}{13} \right )\; \Omega }=\frac{9\; \Omega \cdot A}{\frac{53}{13}\; \Omega }=\frac{9\cdot 13}{53}=2.21\; A\\\\ \textup{ydre sp\ae nding:}&U_y=\left ( \frac{40}{13}\; \Omega \right )\cdot \left ( \frac{117}{53}\; A \right )=6.8\; V \end{array}


Svar #4
25. maj 2019 af bdr

Meget forståeligt. Mange tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Hjælp til opg om Elektrisk kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.