Biologi

Kromosomer gener og DNA. Hvad kommer først?

30. maj 2019 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hej allesammen er vi ikke enige om at først kommer kromosomerne (1) som er opbygget af gener (2) som er opbygget af DNA?  eller er det kromosomer (1) som er opbygget af DNA (2) som er opbygget af gener? forstå ikke helt hvad der kommer først. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. maj 2019 af Croissanten

Jeg er ret sikker på det er følgende:

Kromosomer (1) er opbygget af gener (2), som er opbygget af DNA (3)


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. maj 2019 af peter lind

D


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2019 af gerthansen

Som #1 siger.


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

#1 er korrekt. 


Svar #5
30. maj 2019 af nutellaelsker

ok takker


Svar #6
30. maj 2019 af nutellaelsker

undskyld jeg lige spørger igen men har svært ved at forstå mange ting om DNA. 

Her har jeg oploaded et billede af deling af kromosom. Jeg har det forstået som at kromatider og kromosomer er det samme, forskellen er bare når der snakkes om kromatider så er det fordi to kromosomer er sat sammen (så det bliver til et x kromosom) og når der snakkes om kromosomer så er det fordi at kromatiderne er adskilt (altså de bliver "single" som vist på billedet) er det er rigtigt?


Brugbart svar (1)

Svar #7
30. maj 2019 af gerthansen

Lige præcis


Svar #8
30. maj 2019 af nutellaelsker

ok tak, men hvorfor kalder man dem ikke bare for kromosomer i stedet for kromatider? 


Brugbart svar (1)

Svar #9
30. maj 2019 af gerthansen

Fordi det er to forskellige ting, tror mere det er en deffinitions sag. men altså "x'et" er kromatidet, og når de så splitter sig op, er det kromosomer. Du skal også huske på at de to strenge heller ikke er præcist ens, men koder for forskellige ting. Det er fx derfor at der er forskellig øjenfarver.


Svar #10
30. maj 2019 af nutellaelsker

nårghh ok tak :-) 


Skriv et svar til: Kromosomer gener og DNA. Hvad kommer først?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.