Matematik

Giv forslag til længde, bredde og højde

23. juni 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Hej. Er der eventuelt nogle, der kan hjælpe mig med denne opgave? 

De 50 dvd’er sælges i en cylinderformet emballage. Målene på cylinderens diameter og højde er angivet på tegningen til højre. Dvd´erne pakkes i kasser med otte cylindere i hver. Diameteren på cylinderen er 12,4. Højden er 9,5.

Vedhæftede er min besvarelse, men jeg er ikke sikker på, at den er korrekt. Skriv hvis I eventuelt mangler informationer.

På forhånd tak

Vedhæftet fil: SP 2,5.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af ringstedLC

Nydelig opstilling, men din metode kræver, at cylindrene kan deformeres, hvilket DVD'erne ikke vil have godt af.

Prøv i stedet at tegne de otte grundflader af cylindrene og arranger dem i kassens bund, der er et rektangel, så de fylder mindst muligt. Med alle cylindrene i et lag bliver kassens højde 9.5. Ved flere lag (fx 2 lag á 4 stk.) bliver den et multiplum af 9.5, dvs. 9.5, 19 eller 28.5, da cylindrenes højde er givet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du har en regnefejl i udregningen af rumfanget. I runde tal fås rumfanget til 62*3*10 ≈ 1000, des. ialt 8000cm3.

Det passer ikke med dit resultat. Du skal iøvrigt slet ikke den vej, for så skal du skære DVD'erne i sykker for at de kan være der.

Du kan pakke cylindrene på forskellig måde. Hvis du stabler dem alle ovenpå hilanden, skal du bruge en kasse, der er 12,4cm på hver led i bunden og 8*9,5cm i højden. Det er nok ikke praktisk, så prøv at finde en løsning, hvor du har mere end én cylinder i bunden.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2019 af Capion1

Man kunne f.eks. regne lidt på denne her:
SP 240620192354.JPG

Vedhæftet fil:SP 240620192354.JPG

Svar #4
25. juni 2019 af mariestuart

Mange tak for svar til jer alle (:


Skriv et svar til: Giv forslag til længde, bredde og højde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.