Fysik

Brug for hjælp

24. august 2019 af ella130 - Niveau: 9. klasse

Heej alle sammen 

jeg er virkelig stresset på grund af at jeg skal afleverer den her opgave idag inden 16. 

og jeg har rigtig svært ved at forklarer de her ord hver især 

En elektromagnets magnetfelt - 

En lednings magnetfelt - 

En stangmagnets magnetfelt - 

Er der nogen der vil være rigtig søde at hjælpe mig med at forklarer de tre ting?? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. august 2019 af janhaa

google...


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. august 2019 af mathon

\begin{array}{lllll} \textup{en stangmagnets magnetfelt:}&\textup{kan beskrives med de ordnede feltlinjer, som fremkommer p\aa\ }\\ &\textup{et oven p\aa \ stangmagneten anbragt ark papir, hvorp\aa \ der er drysset}\\ &\textup{jernfilsp\aa ner, efter der er "flippet" let til papiret.}\\ &\textup{Feltretningen defineres som den retning, hvori en minimal nordpol (det vil}\\ &\textup{i praksis sige en teoretisk meget lille magnetn\aa l anbragt i punktet) peger.}\\ &\textup{Det ses, at feltlinjerne inde i magneten stort set er parallelle med magnetens }\\ &\textup{l\ae ngdeakse, men udadb\o jede og t\ae ttest ved polerne.}\\\\ \textup{en elektromagnets magnetfelt:}&\textup{Eksperimentelt erfares, at feltet har samme m\o nster som stangmagnetens: parallelt med }\\ &\textup{spolens akse og udadb\o jende og t\ae ttest ved spole\aa bningerne}\\ \end{array} \\\\\begin{array}{llllll} \textup{en str\o mf\o rende leders}\\ \textup{magnetfelt:}&\textup{Eksperimentelt findes, at feltet f\o lger koncentriske cirkler uden om lederen vinkelret p\aa \ denne}\\ &\textup{med centrum i lederens midterakse.} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2019 af mathon

\begin{array}{ll} \textup{For alle tre g\ae lder:}&\textup{Antallet af feltlinjer pr cm}^2\textup{ i et punkt er et udtryk for punktets feltstyrke.} \end{array}


Brugbart svar (2)

Svar #4
24. august 2019 af Bahiatraveller

Mathon, måske skulle du overveje om din hjælp er nødvendig? Specielt når en anden har skrevet en opfordring til spørgeren om selv at gøre forarbejdet. Det er en smule nævenyttigt at forklare efter det.

Skriv et svar til: Brug for hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.