Fysik

FORMEL FOR IONFORBINDELSER

04. september 2019 af maria362 - Niveau: C-niveau

(billede i kommentaren) 

Jeg skal begrunde de sænket tal i formlerne, men jeg er meget usikker på hvad de faktisk betyder.

Håber I kan hjælpe, og tak på forhånd


Svar #1
04. september 2019 af maria362

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2019 af mathon

                     \small \small \begin{array}{lllll} \textup{Grundet ladnings-}\\ \textup{neutralitet udadtil:} \\\\&\textup{jern(III)chlorid:}&FeCl_3\\\\ &\textup{natriumnitrat:}&NaNO_3\\\\ &\textup{magnesiumchlorid:}&MgCl_2\\\\ &\textup{aluminiumhydroxid:}&Al(OH)_3\\\\ &\textup{jern(II)sulfat-vand(1/7):}&FeSO_4*7H_2O \end{array}


Svar #4
04. september 2019 af maria362

#3

                     \small \begin{array}{lllll} \textup{jern(III)chlorid:}&FeCl_3\\\\ \textup{natriumnitrat:}&NaNO_3\\\\ \textup{magnesiumchlorid:}&MgCl_2\\\\ \textup{aluminiumhydroxid:}&Al(OH)_3\\\\ \textup{jern(II)sulfat-vand(1/7):}&FeSO_4*7H_2O \end{array}

tak, jeg har ikke helt forstået hvad tallene betyder kan du måske forklare det? 


Svar #5
04. september 2019 af maria362

gerne på en simpel måde hahah


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. september 2019 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{Hvordan vil du sammens\ae tte ionerne}&Fe^{3+} \textup{ og }Cl^-\textup{ for at f\aa \ ladningsneutralitet udadtil?} \\\\ \textup{samme sp\o rgsm\aa l for}\\ \textup{ionerne:} &Na^+ \textup{ og }N{O_3}^-\\\\ &Mg^{2+}\textup{ og }Cl^-\\\\ &Al^{3+}\textup{ og }OH^-\\\\ &Fe^{2+}\textup{ og }S{O_4}^{2-} \end{array}


Svar #7
04. september 2019 af maria362

#6

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{Hvordan vil du sammens\ae tte ionerne}&Fe^{3+} \textup{ og }Cl^-\textup{ for at f\aa \ ladningsneutralitet udadtil?} \\\\ \textup{samme sp\o rgsm\aa l for}\\ \textup{ionerne:} &Na^+ \textup{ og }N{O_3}^-\\\\ &Mg^{2+}\textup{ og }Cl^-\\\\ &Al^{3+}\textup{ og }OH^-\\\\ &Fe^{2+}\textup{ og }S{O_4}^{2-} \end{array}

jeg er helt lost på hvad de sænket tal betyder, så har du mulighed for at skrive en forklaring? gerne med et lille eksempel. Jeg er først lige startet på kemi for en uge siden, og har ikke haft det i mange mange år så er helt ny på dette område


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det sænkede tal er antallet af atomer. FeCl3 indeholder 3 Cl-ioner for hver Fe3+ioner. Man angiver ikke 1 som sænket tal, det er underforstået, Man kunne i princippet skrive Fe1Cl3, men der er ingen grund til at have besværet.


Skriv et svar til: FORMEL FOR IONFORBINDELSER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.