Matematik

Vinkel mellem linjer

17. september 2019 af TingtokTea - Niveau: B-niveau

Jeg har fået den første, ved at sætte -0,5 ind i tangens invers. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg får den sidste vinkel? 

Vedhæftet fil: mathat.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2019 af PeterValberg

Benyt at vinkelsummen i en (retvinklet) trekant er 180º

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
17. september 2019 af TingtokTea

#1 

Det hjalp mig ikke særlig meget, måske jeg ikke er med på det visuelle i en graf og trekanter. Når jeg bruger -0,5 får jeg -26,57 ca. som jeg antager blot skal være den numeriske værdi. Men handler det om at lægge de to summer sammen, som giver 90 grader ? Beklager hvis min spørgsmål ikke er særlig brugbart, jeg er virkelig taknemlig for din hjælp Peter! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2019 af Zagoria (Slettet)

Du skulle have sagt invers tangens 2 ( 6/3 ) = 63.43º  Vinklen ved y aksen

Vinklen ved x aksen er så (180 - 90 -63.43) = 26.57º


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. september 2019 af PeterValberg

\angle A=\tan^{-1}\left(\frac{|OB|}{|OA|} \right )=\tan^{-1}\left(\frac{6}{3} \right )=....

\angle B=\tan^{-1}\left(\frac{|OA|}{|OB|} \right )=\tan^{-1}\left(\frac{3}{6} \right )=....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2019 af Zagoria (Slettet)

#2

#1 

Det hjalp mig ikke særlig meget, måske jeg ikke er med på det visuelle i en graf og trekanter. Når jeg bruger -0,5 får jeg -26,57 ca. som jeg antager blot skal være den numeriske værdi. Men handler det om at lægge de to summer sammen, som giver 90 grader ? Beklager hvis min spørgsmål ikke er særlig brugbart, jeg er virkelig taknemlig for din hjælp Peter! :)


              Du skulle have taget invers tangens til 0.5, så var vinklen blevet korrekt .  3/6 = 0.5

              ikke - 0.5


Svar #6
17. september 2019 af TingtokTea

#4 

Mange mange tak Peter, det forklarede en del!

#5 tak til dig også Zagoria! ;)


Skriv et svar til: Vinkel mellem linjer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.