Matematik

Hvordan vurdere jeg om dette residualplot er en god model?

21. september kl. 14:07 af shar0266 - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med et residualplot og skal vurdere om det er en god model, men alle punkterne ligger indenfor den første spredning, HJÆLP!!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september kl. 14:21 af peter lind

Det må du da bedst selv kunne se. Vi her inde kan hverken se kurven eller den første spredning

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september kl. 14:23 af Larsdk4

Når man taler om en god model. Er det en forudsætning punkterne har små og tilfældige variationer omkring x-aksen 

" Det er kun dig som kan svare på spørgsmålet"

Svar #3
21. september kl. 14:29 af shar0266

jeg har vedhæftet en fil, med et skærmbillede af mit residualplot

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. september kl. 14:51 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september kl. 14:53 af peter lind

I dette tilfælde er afvigelserne systematiske og derfor vil jeg vurdere det til at være en dårlig model

Forbehold for at der er alt for få data

Brugbart svar (0)

Svar #6
21. september kl. 15:44 af AMelev

#0 Prøv lige at lægge hele opgaven op.
Hvad mener du med "alle punkterne ligger indenfor den første spredning"?

Svar #7
21. september kl. 22:42 af shar0266

det vil jeg gøre, det er hele opgave 6

Vedhæftet fil:Aflevering3.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. september kl. 22:58 af peter lind

Der står jo ikke noget om første spredning, kun at du skal vurdere ud fra residuallottet om den lineære funktion er en god model.

Jeg vil ud fra residualplottet og jeg vil derfor stadig vurdere resultatet som dårligt

Jeg synes der er en dårlig ide at vurdere det ud fra residualplotte alene. Jeg vil ogs have er scattergram og regressionsvotienten

Svar #9
21. september kl. 23:24 af shar0266

Grunden til jeg blandede spredninger med var, fordi at jeg havde læst at det er en god model hvis 68% af punkterne lagde indenfor den første spredning, og 28% i den næste, vil du hjælpe mig med at lave et scattergram og regressionsvotienten

Brugbart svar (0)

Svar #10
22. september kl. 00:55 af AMelev

Du kunne godt have været så rar, at du kun havde uplosdet opgave 6 :). Og så svarede du ikke på spørgsmålet om, hvad du mente med  "alle punkterne ligger indenfor den første spredning".

Når man taler om en god model. Er det en forudsætning punkterne har små og tilfældige variationer omkring x-aksen 

1. For at vurdere, om variationerne omkring x-aksen der er "små", er det en god ide, at lave residualplottet i samme grafvindue som dataplot og modelgraf.
Det plot, du har lagt op er svært at vurdere, for er afvigelserne store eller små? - det afhænger jo af i forhold til hvad.

2. At residualpunkterne har tilfældige variationer om x-aksen betyder, at der ikke må være en systematisk afvigelse, fx alle de første ligger over 0 og de sidste under, eller som her de første og sidste ligger under og dem i midten over, eller ....

Med den lineære model er 1. opfyldt, men 2. er ikke, så baseret på de 5 datapunkter er det ikke en god model.

Punktplottet leder tanken hen på en parabel, og udelukkende baseret på datapunkterne ser en 2.gradspolynomiumsmodel ud til at passe rigtig godt.

Vedhæftet fil:Billede3.JPG

Svar #11
22. september kl. 13:21 af shar0266

Jeg takker mange gange til jer allesammen der har brugt tid på at hjælpe mig, mange tak amelev nu forstår jeg det

Skriv et svar til: Hvordan vurdere jeg om dette residualplot er en god model?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.