Matematik

bestem kræften på A og G

02. oktober 2019 af soer381k - Niveau: A-niveau

hej, jeg skal bestemme kræften på A og G på konstruktionen.

jeg kan vel benytte mig af snitmetoden, hvor jeg skærer konstruktionen over midt over gennem BC BG HG?

kan nogen sige hvordan jeg skal starte?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Da AGE er vandret, vil den vandrette komposant af kraften på E skulle modsvares af en vandret kraftkomponent i A eller G. Det fremgår af figuren, at G ikke kan optage denne kraft, så det er A, der er påvirket af den.

Se så på momentet om A. Det samlede moment skal være 0. Der kommer et moment fra den lodrette komposant af kraften ved E. Det modsvares af et modsatrettet moment, der stammer fra G. Opstil en ligning for kraften i G. Gentag beregningen, men denne gang med moment om G, så du får kraften i A.

PS: Det hedder kraft, ikke kræft. I flertal skifter a til æ, så det hedder kræfter i flertal.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. oktober 2019 af peter lind

er det en brokostruktion ? Er konstruktionen stationær. I så fald sal de totale kræfter på de enkelte dele. A og G ser ud til at være de eneste punkter, der er understøttet. I så fald skal og summen af reaktionerne fra A og G være 1300 N. Er det et stift system ? Meget mere information ønskes


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der er i opgaveteksten brugt det engelske ord "truss". Det beskriver, at der er tale om et antal 2-kraftelementer, der er sammensat så de tilsammen danner et stift system. Det kunne være en bro, men i dette tilfælde er der tale om en plan konstruktion.


Skriv et svar til: bestem kræften på A og G

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.