Matematik

Forklar hvad e^x og ln(x) har at gøre med omvendte funktioner & Bevis at (a^x)' = ln(a)*a^x

13. december 2019 af KneeKreeKey - Niveau: B-niveau

Sproglig forklaring til mundtligt oplæg:
"Forklar hvad e^x og ln(x) har at gøre med omvendte funktioner & Bevis at (a^x)' = ln(a)*a^x:"


e^x og ln(x) er hinandens inverse funktioner da e*x er den naturlige eksponentialfunktion baseret på eulers tal og ln(x) er den naturlige logaritme som er den inverse funktion til den naturlige eksponentialfunktion. 

Tallet e er eulers tal, et irrationalt tal der forsætter i uendelighed ligesom Pi.
Tallet e = 2.71828.

Beviset har jeg ingen idé om hvordan jeg løser. Nogen der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: Capture.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. december 2019 af Mathias7878

Til at bevise, at

(a^x)' = ln(a) \cdot a^x

skal du nok bruge tretrinsreglen. 

- - -

 

 


Svar #2
13. december 2019 af KneeKreeKey

Beviset har jeg knækket nu,

men hvad med min forklaring af den første del af spørgsmålet. har du nogle inputs til at forklare det bedre? :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. december 2019 af peter lind

Du skal bruge at ax = (e^ln(a))x = eln(a)*x


Svar #4
13. december 2019 af KneeKreeKey

Mange tak, jeg har løst bevisproblemet nu :) Har du nogle inputs til en sproglig forklaring ifht overskriftspørgsmålet. Noget jeg kan formulere bedre eller tilføje? 
Tak for i gider bruge jeres fredag aften på at hjælpe mig


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. december 2019 af Anders521

# 4

Et bud mht. overskriften er at komme ind på hvad det vil sige at to funktioner er inverse.


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. december 2019 af AMelev

#4 Ad #5 ln(x) og ex er hinandens inverse (omvendte) funktioner, dvs. at ln(ex) = x og eln(x)  = x, Grafen for den ene er en spejling af den anden i linjen y = x.

ln(x) er den logaritmefunktion, der har en tangenthældning på 1 i punktet (1,0). Dermed bliver eden eksponentialfunktion, der har en tangenthældning på 1 i (0,1), jf. spejlingen. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2019 af Anders521

# 4

Helt generelt kan du sige følgende;

                              To funktioner f og g er er hinandens inverse funktion, hvis f(g(x)) = x = g(f(x)).

Udsagnet er nok ikke helt rigtigt, Der er formentlig nogle antagelser der skal tilføjes.


Skriv et svar til: Forklar hvad e^x og ln(x) har at gøre med omvendte funktioner & Bevis at (a^x)' = ln(a)*a^x

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.