Matematik

Lambert Beers lov

19. december 2019 af XXXX121221 - Niveau: B-niveau

v=\frac{hældningskoefficient}{\varepsilon *\imath }

nu har jeg fået hældningskoefficienten til 0,0517 og l er 1cm men epsilon ved jeg ikke hvordan jeg får skrevet ind, altså bølgelængden er 540 nm men hvordan får man det regnet om til M^-1 cm^-1

(Hvis det er nøsvendigt var koncentration 4,8 mM)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2019 af mathon

Ud fra din standardkurve med ligningen

                      \small \begin{array}{lllll}&A=k\cdot \left [ \textup{opl\o sning} \right ] =\varepsilon _\lambda \cdot l\cdot c\\\textup{hvor}\\& \varepsilon _\lambda \cdot l\quad \textup{er standardkurvens h\ae ldningskoefficent, du har}\\\\\textup{f\aa et til}&0.0517\; cm^{-1}.\\\\ \textup{For at}&\textup{beregne } \varepsilon _\lambda \textup{ skal du kende den tilh\o rende absorbans }A \textup{ fundet ud fra standardkurven.}\\\textup{Herefter kan}\\\textup{du beregne}\\&\varepsilon _\lambda =\frac{A}{(1\; cm)\cdot c}=\frac{A}{(1\; cm)\cdot \left ( 4.8\cdot 10^{-3}\; M \right )}=\frac{A}{\left \{ 1 \right \}\cdot \left \{ 4.8\cdot 10^{-3} \right \}}\; cm^{-1}\cdot M^{-1} \end{array}


Svar #2
19. december 2019 af XXXX121221

Jeg har vedhæftet et bilag af kurven.

Jeg forstår ikke hvordan jeg finder absorbansen når hele y-aksen er absorbans.

Jeg har tid hen ad x-aksen. Koncentrationen som var i den kuvette som var i spektrofotometret var 4,8


Svar #3
19. december 2019 af XXXX121221

Det er initialhastigheden jeg skal finde


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2019 af mathon

Initialhastigheden har intet med Lambert Beers love at gøre.


Skriv et svar til: Lambert Beers lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.