Matematik

Cirkel og punkter

29. januar 2020 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg har kigget lidt her og der på denne opgave og prøvede at finde ud af hvordan jeg kan beregne mig frem og kan ikke se at der nogen steder i min bog står hvordan man kan løse lignende. Opgaven lyder:

En cirkel har centrum i (−7,2) og radius 17. Afgør ved beregning om punkterne P(8,10), Q(−15,17), R(−22, −5) og S(2,22) ligger på, inden for eller uden for cirklen.

Er det muligt I kan hjælpe? (Har kigget i min HTX formelsamling og er ikke sikker på om jeg skal bruge side 18 (113) da det kan virke rimeligt)

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. januar 2020 af ringstedLC

Undersøg for hvert punkt om afstanden mellem punktet og centrum er mindre/større eller lig radius.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. januar 2020 af AMelev

Ja, den kan du fint bruge, og så skal du derefter bruge (115), men det er måske lettere at bruge  afstandsformlen (54) side 9 (dokumentside 11). (54) er en sammenfatning af de to andre.

Hvis afstanden til centrum C er mindre end radius ligger punktet inden for cirklen
Hvis afstanden til centrum C er lig med  radius ligger punktet på cirklen
 Hvis afstanden til centrum C er større end radius ligger punktet uden for cirklen


Skriv et svar til: Cirkel og punkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.