Matematik

Normal vektor for de forskellige planer

02. februar 2020 af 00t (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg forstår ikke hvorfor normalvektoren for de forskellge planer (xy,xz og yz) er som de er?

xy-plan normalvektor = [0,0,1]

xz = [0,1,0]

yz = [1,0,0]

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2020 af PeterValberg

Normalvektorer er ortogonal (vinkelret) på planen..

Vektoren [0, 0, 1] er vinkelret på xy-planen og derfor en normalvektor til denne plan
(prøv eventuelt at indtegne vektoren i et 3D koordinatsystem (fx med GeoGebra 5 eller i hånden),
så vil du indse, at dette er tilfældet....

De andre vektorer, du nævner, er på samme vis en normalvektor til en af planerne

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar 2020 af mathon

Tegn et 3-dimensionelt koordinatsystem og få overblik.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2020 af ringstedLC

Normalvektoren for en plan er vinkelret på to retningsvektorer for planen. Den bestemmes ved at lave deres krydsprodukt.

Hvis du lige er startet på 3D vektorer: I et 2D (x,y) koordinatsystem kan nxy ikke ses. Den "stikker" ud af/ind i skærmen. Det samme gælder for de to andre, når 3D systemet drejes, så kun én plan kan ses.

Vedhæftet fil:__3.png

Svar #4
02. februar 2020 af 00t (Slettet)

Ja, det giver vel mening, men hvilken to punkter krydses med hinanden for at få normalvektorne? Jeg prøvede at bestemme normalvektoren for xz planen men fik [0,-1,0] i stedet for [0,1,0]?

Brugbart svar (0)

Svar #5

[0,1,0] · (-1) = [0,-1,0] er en anden af de uendelig mange normalvektorer for xz-planen.

Svar #6

Oh, så der mere end 1 normalvektor for de forskellige planer? Jeg så nemlig kun de samme normalvektorer på de hjemmesider jeg fik besøgt. 

Tusind tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #7

En vektor er normalvektor til et objekt (linje, plan o.a.), hvis den står vinkelret på det.

Svar #8

Yes, got it!

Tak for hjælpen:)

Skriv et svar til: Normal vektor for de forskellige planer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.