Matematik

SØGER HJÆLP TIL MEGA SVÆR MATEMATIK.

18. februar 2020 af UnicornLover - Niveau: A-niveau

Jeg vil have hjælp til min opgave. hvem kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. februar 2020 af Moderatoren

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Så kan man hjælpe dig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. februar 2020 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2020 af PeterValberg

a) Jeg går ud fra, at det er afstanden fra jorden
     til Alfa Centuri Proxima (α-Centauri), der skal bestemmes...
     Benyt Pythagoras læresætning hertil....

\text{afstand}=\frac{1\,AU}{\sin(0,0002125^{\circ})}=269627,2\,AU

omregner du det til lysår, bliver det til 4,246 lysår

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (1)

Svar #4
18. februar 2020 af Soeffi

#1. Giv dit indlæg en sigende titel...

Det falder vel tilbage på Studieportalen. Sørg evt. for at overskriften til matematik-spørgsmål ikke er fritekst, men skal vælges fra en liste, der (afhængigt af niveau) kan indeholde: Ligninger, brøker, plangeometri, differentiation, integraler, trigonometri, polynomier...mm.


Brugbart svar (2)

Svar #5
18. februar 2020 af AMelev

#0 Ret lige din profil, så uddannelsen passer, ellers kan vi ikke henvise til den relevante formelsamling.

a) Der er ingen grund til at ulejlige Pythagoras, da du har en retvinklet trekant, hvor du kender en vinkel og den modstående katete.
Hvis den ønskede afstand er til Jorden, er AJ hypotenuse og kan da bestemmes vha. af sin-formlen for retvinklede trekanter.
Hvis den ønskede afstand er til Solen, er AS den hosliggende katete og kan da bestemmes vha. af tan-formlen for retvinklede trekanter. 
Om det er det ene eller det andet betyder ikke så meget i praksis, da sin(v) ≈ tan(v), når vinklerne er så små. Fx sin(0.0002125º) = 0.000212 og tan(0.0002125º) = 0.000213.
Men du skal selvfølgeli angive, hvilken afstand du berestemmer.

b) AJ eller AS og den modstående katete er kendt, så vinklen kan bestemmes vha. af sin-formlen hhv. tan-formlen for retvinklede trekanter.

c) Som a). 

d) Som c) (enheden lysår).

PS! Hvis dette er en megasvær opgave på A-niveau, skal du have opfrisket "Retvinklede trekanter" og gøre dig fortrolig med din formelsamling.
Væn dig til at lave en skitsetegning på papir og sæt bogstaver og mål på.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #6
18. februar 2020 af AMelev

Rettelse til 

#5

Fx sin(0.0002125º) = 0.000212 og tan(0.0002125º) = 0.000213.

Jeg havde lavet den  velkendte grad-radian bommert. 
sin(0.0002125º)
 = 0.00000370882466048 og tan(0.0002125º) = 0.00000370882466051
Altså en afvigelse på 3 på 17. decimal.


Svar #7
19. februar 2020 af UnicornLover

Kan ikke forstå b'eren da jeg ikke har arbejdet med parallakser før. hvordan gør jeg?


Svar #8
19. februar 2020 af UnicornLover

#5 hvad har du skrevet inden i den parallakse med alle de tal.


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. februar 2020 af AMelev

#7 Parallaksen er vinklen v - det står i teksten. Glem et øjeblik de "fine" ord og regn på den retvinklede trekant.

#8 Med rødt står bare |SI| angivet i m hhv. lysår.

Og ret så din profil, please.


Skriv et svar til: SØGER HJÆLP TIL MEGA SVÆR MATEMATIK.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.