Fysik

Uran til energi

19. februar 2020 af stædige - Niveau: A-niveau

Hvor meget Uran blev faktisk omdannet til energi ved Hirosima bomben?

Jeg har læst et sted (og kan ikke huske hvor) at det faktisk kun var 0,7 gram der blev omdannet til energi. Men det lyder da af meget lidt. Har jeg "rod" i min hukommelse og er der nogen der har de faktiske tal?

Jeg spørger ikke om hvor tung bomben var osv. men om den mængde uran der blev til energi. Tænker her også på Einsteins berømte ligning E=MC og om den kan bruges i denne her sammenhænge.

Håber en kan bringe mig på rette spor

Hyggelige hilser

Den stædige


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2020 af ringstedLC

Jeg husker, at der er blevet spurgt om det samme her på SP før. Så med lidt umage burde du kunne finde tråden vha. søgefunktionen.


Svar #2
20. februar 2020 af stædige

Jamen tak for det. Der er hundredevis at opgaver der omhandler dette emne. Nu har jeg søgt i over 2 timer og er ikke blevet klogere. Jeg var ikke ude på at lære hvordan man udregner det, men blot fakta. 

Måske en googlesøgning er hurtigere. 

Men tak fordi du brugte tid på mig aligevel.

Jeg skal nok skrive svaret herinde når jeg har fundet det. Måske det kan hjælpe andre

Den stædige


Svar #3
20. februar 2020 af stædige

Her: https://da.wikipedia.org/wiki/Little_Boy

Har jeg fået googlet mig frem til følgende:

Little Boy var designet efter pistol-metoden (også kaldet kanon-metoden), hvor man ved hjælp af sprængstof skyder en U-235 kerne (der har en masse, som er mindre end den kritiske masse), ind i tre U-235-ringe, som derved bliver forenet til en kerne, der har en masse et godt stykke over den kritiske, for derved at sætte kædereaktionen i gang. Af de 64 kg uran bomben indeholdt, fissionerede ca. 700 g.

At der altså blev omdannet 0,7 kilo uran til energi (og ikke 0,7 gram som jeg fejlagtigt troede)

Er der nogen med viden om udregningerne der kan bekrafte at 0,7 kilo uran blev omdannet til energi ved hirosima bomben?

På forhånd tak

Den stædige


Skriv et svar til: Uran til energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.