Matematik

Fysik/matematik spørgesmål. Hvordan kan disse led gå ud med hinanden?

13. marts 2020 af 101214 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogen der kan gennemskue hvorfor de to led med xvt går ud med hinanden? Jeg har uploadet et billede af de dele som giver mening i denne sammenhæng. I kan finde hele bogen via linket: https://www.nbi.dk/~dam/fys1-07/sr14.pdf hvis det hjælper.

Vedhæftet fil: spgsmllll.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2020 af chyvak

Sammenhold koefficienterne i (2.10) med koefficienterne i udtrykket for den sfæriske bølgefront i S (2.8). De skal være ens. Ligning (2.8) indeholder ingen led af typen xvt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. marts 2020 af AMelev

På begge sider af lighedstegnet har du et 2.gradspolynomium, som altså er ens for alle x. Dvs. at koefficienterne til t2 hhv. t samt konstantleddene er parvis ens.
Jeg kan godt forstå, du undres - det er en lidt "kluntet" formulering - men der menes bare, at de er lige store, da de begge er koeffticienter til t..
Altså -2\gamma ^2\cdot x\cdot v\cdot t=-2\alph a\cdot c^2\cdot \gamma ^2\cdot x\cdot v\cdot t


Svar #3
13. marts 2020 af 101214 (Slettet)

Nu bliver jeg lidt i tvivl. Hvor blev alpha af fra højre siden af ligningen? Og jeg forstår enligt ikke helt hvorfor begge polynomier kan være lige store kun fordi de er koefficienter til t. Kunne du måske forklare det for mig igen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2020 af AMelev

Undskyld α var lige smuttet: -2\gamma ^2\cdot x\cdot v\cdot t=-2\alpha \cdot c^2\cdot \gamma ^2\cdot x\cdot v\cdot t
Koefficienterne til t er ikke polynimier - det er tal. Venstre- og højreside af ligninger er polynomier i t.

Giver det mere mening nu?.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #5
14. marts 2020 af 101214 (Slettet)

Ja, nu forstår jeg det, tusind tak (:


Skriv et svar til: Fysik/matematik spørgesmål. Hvordan kan disse led gå ud med hinanden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.