Fysik

Bestem brydningsvinklet

17. marts 2020 af marix24 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder en fysikaflevering, og kan ikke komme videre med en opgave. 

Lys sendes gennem et akvarie(set fra oven). Akvariet er fyldt med en ukendt væske. Akvarieglasset medregnes ikke. Indfaldsvinklen = 20o. Bestem brydningsvinklen. 

Indtil videre er jeg stødt ind i formel, der hedder(se bilag), og jeg har udregnet den på følgende måde:

sin^{-1} = (\frac{32+20}{50}) \cdot(sin(20))sin^{-1} = (\frac{32+20}{50}) \cdot(sin(20)) =

Jeg har på fornemmelsen af, at jeg har gjort noget forket, men ved ikke hvad det er. Hvis nogen kunne give mig en hjælpende hånd, vil det være rart :)

Vedhæftet fil: FYSIK.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. marts 2020 af ringstedLC

Formlen beskriver relationen mellem brydningsindekserne (n1 og n2) og vinklerne. Du kender en vinkel og højst et indeks og derfor kan formlen ikke umiddelbart bruges.

Men opgaven indeholder sikkert nogle andre informationer fx en figur m. med nogle mål.

Vedhæft et billede af opgaven.


Svar #2
17. marts 2020 af marix24 (Slettet)

Jeg tog og beregnede målningerne ud fra denne figur

Vedhæftet fil:Akvarie.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. marts 2020 af ringstedLC

Brydningsvinklen bestemmes med trigonometri fx tangens.


Svar #4
17. marts 2020 af marix24 (Slettet)

Hvad er det så jeg har i tangens? Tangens til vinklen 20o = ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Når strålen går fra højden 20 til højden 32, kommer den ikke 32 + 20 op, men 32 - 20.

Det sker over en afstand på 50. Tegner du en vandret linie gennem det sted, hvor strålen kommer ind, får du en retvinklet trekant, hvor den nederste katete er de 50, mens den lodrette katete er 32-20. I en retvinklet trekant er tangens til en af de spidse vinkler lig med længden af den modstående katete divideret med længden af den hosliggende side. Den vinkel, du er ude efter, er brydningsvinklen, og den er modstående til kateten på 32-20.

Brug Snells formel som den normalt skrives: ni*sin(i) = nb*sin(b). Find ud af, hvilken størrelse, du ikke kender, og isoler den. Indsæt de kendte størrelser.


Svar #6
18. marts 2020 af marix24 (Slettet)

Jeg har sat 20 ind sin(i)'s plads. Men kan jeg ikke også bruge tan(v) = modstående katete/hosliggende katete?

Den formel du skrev op, den forstår jeg ikke helt.

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. marts 2020 af ringstedLC

Til dette spørgsmål skal du kun bruge:

\begin{align*} \tan(v) &= \frac{32-20}{50} \Rightarrow v=\;?^{\,\circ} \end{align*}

og vedhæft så et billede af hele opgaven


Skriv et svar til: Bestem brydningsvinklet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.