Fysik

Bestemmelse af brændværdi

22. marts 2020 af Malte2 - Niveau: A-niveau

Hej Folkens. Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med. Opgaven lyder 

Man finder massen af brænderen af petroleum til 234,65 g. Fylder noget vand i den koniske kolbe. Massen af vandet er 185,67 g og starttemperaturen er 19,2 grader celcius. 

Men en lighter tændes brænderen og forbrændingen varmer vandet op til 54,2 grader celcius. Efter forbrændingen er massen af brænderen med petroleum 233,13 g. 

Forbrændingen omdanner kemisk energi til termisk energi (lidt strålingsenergi). Antag at al den tabte kinetiske energi bliver til termisk energi i vandet? 

a) Hvad bliver brændværdien af petroulium? 

b) Tabelværdien er 43,5. Beregn afvigelsen af % 

For at finde brændværdien har jeg omregnet massen af brænderen af petroleum som er 234,65 g til kg. Har også omregnet 233.13 g til kg og trukket dem fra hinanden. Ændringen af energien er vel temperaturen altså at trække 54,2 fra 19.2 grader. Trække dem fra og så dividere de to værdier med hinanden? Er det rigtigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2020 af mathon

Vandets energiændring:

                                            \small Q=m_{H_2O}\cdot c_{H2O}\cdot \Delta T


Skriv et svar til: Bestemmelse af brændværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.