Matematik

Spørgsmål om frekvens

28. marts 2020 af l24 - Niveau: C-niveau

Er igang med en opgave som indebære 

frekvens og kumleret frekvens 

der står man skal lægge intervalfrekvens sammen? tænker det er frekvens ? men er der nogen der kan svare på hvad der skal lægges sammen?

tak på forhånd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. marts 2020 af Capion1

Frekvensen for 1. interval + Frekvensen for 2. interval + ... kaldes den kumulerede frekvens for de
to første intervaller. Således fortsætter man til sidste interval, hvor den kumulerede frekvens er 1 (= 100%) .


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2020 af AMelev

Eksempel

Intervalfrekvensen angiver hvor stor en andel af alle målinger, der ligger i det pågældende interval.
Fx får 20% af eleverne mellem 50 kr. og 100 kr. i lommepenge pr. måned.

Kumuleret frekvens F(x) angiver hvor stor en andel, der ligger på en given værdi eller derunder ().
Hvis man fx vil angive, hvor stor en andel, der får 150 kr. eller derunder, skal man have alle dem med, der højst får150 kr. Den gruppe består både af dem, der får ]0,50], og af dem, der får ]50,100], og af dem, der får ]100,150].
I alt altså  8% + 20% + 36% = 64%, så den kumulerede frekvens af 150 er F(150) = 64%
NB! Der er ingen, der får 0 kr. eller deerunder, så F(0) = 0.
Man kan så afsætte punkterne (x,F(x)) og forbinde punkterne med rette linjestykker, hvorved man får sumkurven.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #3
29. marts 2020 af l24

Ej tusind tak fordi i vil hjælpe min opgave er i vedhæftningen skal bare være 100 procent sikker!

Min opgaver er således Beskriv aldersfordelingen i Københavns Kommune vha. tabellen:
Hvor mange personer er mellem 20 og 30 år? 
Hvor mange procent er mellem 20 og 50 år? 
Hvor mange procent er over 70 år? 

har så fået at vide,at intervalfrekvenser skal sættes sammen? kan i sige om det stemmer? og hvad præcist det er ? for synes det ret svært! 

Vedhæftet fil:20200329_121210 (5).jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2020 af Capion1

# 2
"NB! Der er ingen, der får 0 kr. eller deerunder, så F(0) = 0".
Måske er der en enkelt teenager, der skylder far og mor penge.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2020 af AMelev

#4 Ikke iflg. data :).


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. marts 2020 af AMelev

#3 Nu er jeg ikke helt med. I det vedhæftede er de kumulerede frekvenser allerede beregnet, så hvorfor det oprindelige spørgsmål?
Mht. den vedhæftede opgave, se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1948206

Du finder indbyggertallet vedat lægge alle hyppighederne sammen.


Svar #7
29. marts 2020 af l24

Det fordi til de 2 sidste spørgsmål havde jeg fået at vide at lægge intervalfrekvenser sammen for at finde svarene og ved ikke hvad der skal lægges sammen for jeg kan få svarene. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
29. marts 2020 af AMelev

Det står forklaret i linket i #6, så jeg håber, du kan komme videre nu.
Men det har ikke noget at gøre med kumuleret frekvens, som betyder noget helt specielt, som det er beskrevet  i #2 ovenfor.


Svar #9
29. marts 2020 af l24

Undskyld det lidt rodet spørgsmål fandt svarene tak for alles hjælp! :) 


Skriv et svar til: Spørgsmål om frekvens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.