Biologi

SRP - Penicillins effekt på bakterier

30. marts 2020 af tommy1337 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg er i gang med at skrive SRP, og skriver om penicillin. Jeg skal forklare, hvorfor bakterierne dør.

Så vidt som jeg kan forstå det, så binder penicillin sig til enzymet, serin, og forhindrer det i at danne bakteriens cellevæg. Herefter dør bakterien, da den svulmer op og sprænger pga osmose.

Mit spørgsmål er derfor: Hvad er grunden til, at der opstår osmose, når bakterien ikke har sin cellevæg?

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2020 af thelma333 (Slettet)

prøv at læse her

"Penicillin virker bakteriedræbende på bakterier i vækst ved at bindes til nogle proteiner (transpeptidaser), der medvirker til at danne krydsbindingerne i skelettet i bakteriernes cellevæg, det store peptidoglykanmolekyle, så de ikke kan fungere. Derved bliver cellevæggen svag, så bakterierne sprænges af osmotisk indsuget vand."

http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Farmakologi/penicillin


Svar #2
30. marts 2020 af tommy1337

Mange tak @thelma333 :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. marts 2020 af DrNielsen

#1 refererer det fint. I tillæg skal siges, at bakterie remodellerer deres væg konstant - altså nedbryder og genopbygger. Beta-lactamringen i Beta-lactam antibiotika - herunder alle typer penicilliner - bindes til DD-transpeptidase som katalyserer dannelsen af cross-links i peptidoglykanerne der udgør baktericellevæggen. Derved bliver væggen gradvist svagere hele tiden fordi cellen ikke kan kompensere for den osmotiske ubalance.


Skriv et svar til: SRP - Penicillins effekt på bakterier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.