Matematik

Vektorfunktion

15. april 2020 af Lea667 - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg ville høre om der var nogle der kunne give en grundig forklaring på følgende opgaver der er vedlagt, for i disse tider hvor vi kun for opgaver og ikke undervisning er det utroligt svært at forstå især når dette er et helt nyt emne...

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: mmm.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2020 af AMelev

Opgaven
                                     

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2020 af AMelev

I har vel stadig undervisning, selv om det ikke er face to face?

 \vec{r}(t)=\binom{x(t)}{y(t)}=\binom{cos(3t)\cdot cos(t)}{sin(3t)\cdot sin(t)}
Punkterne på parameterkurven er (x(t),y(t))

a) Indsæt t = π/4 og beregn koordinatsættet til P.

b) \vec{r}\, '(t)=\binom{x'(t)}{y'(t)} er retningsvektor for tangenten i et punkt.
Bestem \vec{r}\, '(\frac{\pi }{4})=\binom{x'(\frac{\pi }{4})}{y'(\frac{\pi }{4})}, så har du en retningsvektor for tangenten. Tværvektoren til den er en normalvektor for m, og da du kender P fra sp. a), kan du bestemme en ligning for m.


Svar #3
15. april 2020 af Lea667

Nej desværre vores lære er ikke så it kyndig så vi for selv lov til at læse op til vores opgaver, ehm kan du evt uddybe a lidt mere?

Svar #4
15. april 2020 af Lea667

For min lommeregner siger false...

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2020 af AMelev

Bem. Der er en skrivefejl i #2 y(t) = cos(3t)·sin(t)

a) P(cos(3 \cdot \frac{\pi }{4}) \cdot cos(\frac{\pi }{4}),(cos(3\cdot \frac{\pi }{4}) \cdot sin(\frac{\pi }{4}))= ....

eller x( \frac{\pi }{4})=cos(3 \cdot \frac{\pi }{4}) \cdot cos(\frac{\pi }{4}) = ....\: \: \textup{og}\: \: y( \frac{\pi }{4})=cos(3\cdot \frac{\pi }{4}) \cdot sin(\frac{\pi }{4})= ...., så
P = .....
Husk, at stille til Rad. Du skulle gerne få P(-3/2,-3/2).

Drop lommeregnener og  brug dit CAS-værktøj, men jeg kan ikke forstå meldingen False - den hører nomalt sammmen med ligningsløsning.
Bruger du faktisk dit CAS-værktøj, og misbruger du solve i stedet for at beregne?
Hvilket CAS-værkjøj benytter du?


Svar #6
16. april 2020 af Lea667

Min lommeregner stod i grad så den for det til -3/2,-3/2 nu. Og jeg bruger lommeregner med indbygget CAS den hedder TI-nspire CAS

Skriv et svar til: Vektorfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.