Fysik

Beregning af den afsatte effekt i lyn.

17. april 2020 af careell - Niveau: B-niveau

Hej Studieportal

Jeg sidder her og skal arbejde med nogle beregniner om den afsatte effekt.

Oplysninger: I et lyn løber strømstyrken med 10kA. Spændingsfaldet over nedslaget af lynet er 100kV. Find den afsatte effekt i lynnedslaget, og herefter regn nedslaget med varrighed på 20 ms. 

Jeg er forvirret over, hvilken formel jeg skal bruge til opgaven. Jeg tænker på formlen, P=U*I, hvor U er 100kV og I er 10kA, eller er jeg helt forkert på den? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2020 af ringstedLC

Glimrende ide.

#0

Hej Studieportal

Jeg sidder her og skal arbejde med nogle beregniner om den afsatte effekt.

Oplysninger: I et lyn løber strømstyrken med 10kA. Spændingsfaldet over nedslaget af lynet er 100kV. Find den afsatte effekt i lynnedslaget, og herefter regn nedslaget med varrighed på 20 ms. 

Jeg er forvirret over, hvilken formel jeg skal bruge til opgaven. Jeg tænker på formlen, P=U*I, hvor U er 100kV og I er 10kA, eller er jeg helt forkert på den? 
 

Men her mangler vist noget tekst. Vedhæft et billede af opgaven.


Svar #2
17. april 2020 af careell

Hele opgaven er vedhæftet under :)


Brugbart svar (2)

Svar #3
17. april 2020 af ringstedLC

a) og b)

\begin{align*} P &= U\cdot I \\ E &= P\cdot t \\ E &= U\cdot I\cdot t \end{align}

Anvend 10'er potenser og passende præfixer pga. værdiernes størrelser.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. april 2020 af mathon

                   \small \begin{array}{llllllll}&&& \textbf{LYNET} \\\\ & \textup{effekt:} & P=U\cdot I =&\left (10^5\;V \right )\cdot \left ( 10^4\;A \right ) = 10^9\;W \\\\\\ & \textup{energi:}&E = &P\cdot t =\left ( 10^9\;W \right ) \cdot \left ( 20 \cdot 10^{-3}\;s \right ) = 2 \cdot 10^7\;J = 5.56\;kWh \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. april 2020 af mathon

...dvs ca. den energi et TV bruger på et døgn.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. april 2020 af ringstedLC

Følgende har ingen sammenhæng med opgaven.

#5: Godt billede!

Men det giver anledning til en sørgelig konstatering omkring vores energiforbrug. Da man i sin tid fik udskiftet sit gamle damp-TV med radiorør og en billedestørrelse på måske 24'' til et transistorbestykket TV, oplevede mange en stigning i deres energiforbrug til opvarmning.

Nu fik man et 26'' billede for ca. 2.4 kWh pr. dgn. mod tidligere ca. 5.6 kWh pr. dgn.

Med et stort fIadskærms-TV bruger vi altså i dag den samme energimængde som i 70'erne på TV, blot fås nu et billede på 50''+.

TV må være et kunstigt behov.


Skriv et svar til: Beregning af den afsatte effekt i lyn.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.