Matematik

Løsning af ligning

12. maj 2020 af Handelselev (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har siddet og kæmpet med denne ligning uden hjælpemidler. 

Jeg sidder fast I dette skridt, hvor jeg er kommet frem til et Andengradspolynomium.

Jeg har fundet ud af, at jeg kan finde facit ved at benytte determinanten D for andengradspolynomier, og derefter nulpunktsformlerne.

Ser bare ingen logisk mening med, hvorfor jeg skal gøre det?

Havde læst noget med en nulregel og faktorisering, dog er jeg lettere forvirret over dette.

Nogle der kan give en hjælpende hånd?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2020 af mathon

Den manglende mening skyldes vel din utilstrækkelige basisviden om løsning af andengradsligninger.

Hverken nulreglen eller faktorisering kan du benytte her.


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. maj 2020 af Festino

Hvis vi samler alt på højre side, så får vi

0=x^2+2x-8,

hvilket også kan skrives

x^2+2x-8=0.

Dette er en normeret andengradsligning. Hvis ligningen har to løsninger x_1 og x_2, så er x_1+x_2=-2 og x_1\cdot x_2=-8. Benyt dette til at gætte x_1 og x_2. Der er tale om hele tal, hvoraf det ene er positivt og det andet er negativt. Bemærk at andengradsligningen har faktoriseringen

(x-x_1)\cdot (x-x_2)=0.

Ligningen kan naturligvis også løses ved diskriminant-metoden.


Svar #3
12. maj 2020 af Handelselev (Slettet)

@mathon

Føler du dig truffet? Det var da godt nok en unødvendig kommentar. Jeg håber for din egen skyld, at du ikke går med drømmen om at blive matematiklærer, da din kommentar udviser alt andet end den pædagogik der er påkrævet ved sådan en stilling.

Skam dig.

Hvis jeg kendte svaret til opgaven, havde jeg ikke spurgt.

Svar #4
12. maj 2020 af Handelselev (Slettet)

@festino

Tak for det! Det var til megen hjælp.

Skriv et svar til: Løsning af ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.