Matematik

Linjen l skærer cirklen C i to punkter A og B - hvordan?

13. maj 2020 af NooraJK - Niveau: B-niveau

Hejsa! Har virkelig brug for hjælp til opgave C. Nogle der ved hvordan man gør?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2020 af Blithe

.Tror du skal finde koordinaterne for punkterne først

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/geometri/cirkler-og-linjers-skaring


Svar #2
13. maj 2020 af NooraJK

Tak - dog har jeg allerede brugt formlen i opgave a. Hvad har det med at bestemme vektor AB at gøre? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2020 af Blithe

#2

Tak - dog har jeg allerede brugt formlen i opgave a. Hvad har det med at bestemme vektor AB at gøre? :)

Læste ikke dit spørgsmål ordentligt. Har redigeret det. For når du har fundet punkter kan du omkskrive dem til vektorer og finde længden af den vej


Svar #4
13. maj 2020 af NooraJK

Kan jeg godt bare bruge fremgangsmåden fra dit link, når de ikke tager udgangspunkt i at bestemme vektor AB?


Svar #5
13. maj 2020 af NooraJK

Okay. Hvordan omskrives punkterne til vektorer? Kan du eventuelt give et eksempel?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2020 af Blithe

#4

Kan jeg godt bare bruge fremgangsmåden fra dit link, når de ikke tager udgangspunkt i at bestemme vektor AB?

Du skal bestemme længden mellem vektor A og vektor B (punkt A og B). Så kan du lave dit punkt (x,y) om til vektor \binom{x}{y}. Og så løser du den ligesom i dette link. Håber det hjælper

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/langde-og-afstandsformlen


Svar #7
13. maj 2020 af NooraJK

Mange tak - altså så jeg skal først bestemme koordinaterne for skæringspunkterne, omskrive dem til vektorer også løse dem via dit sidste link?


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. maj 2020 af Blithe

#7

Mange tak - altså så jeg skal først bestemme koordinaterne for skæringspunkterne, omskrive dem til vektorer også løse dem via dit sidste link?

Ja, sådan ville jeg gøre det


Svar #9
13. maj 2020 af NooraJK

Tak for hjælpen! Jeg prøver 


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. maj 2020 af mathon

           \small \begin{array}{lllll}c)\\&& A=(6,6)\textup{ og }B=(-1,7)\\\\& \textup{Beregn }& \left | \overrightarrow{AB} \right | \end{array}


Skriv et svar til: Linjen l skærer cirklen C i to punkter A og B - hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.