Matematik

SIR model

13. juni 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har ændret på konstaner i to dynamiske SIR modeller i forhold til beta. Jeg har gjort at på den anden model er der en højere beta konstant. Jeg er i tvivl om havd man kan konkludere ud fra det. Fordi hvis beta siger noget om hvor mange der bliver flyttet fra gruppe I til gruppe R betyder det så ikke at jo højere beta, jo hurtigere vil sygdommen dø ud fordi så vil forl hurtigt dø eller blive raske så de ikke kan msitte hinanden. men for mig ser det ud som om at på den model hvor beta er højere, 0,07 så dør den ikke så hurtigt ud?

Vedhæftet fil: beta værdi i SIR model.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2020 af AMelev

Hvad står α og β for?
Kan du ikke lige lægge dit basismateriale, eller som minimum de anvendte differentialligninger, op?


Svar #2
15. juni 2020 af Stjerneskud2016

anvendte differentialligninger

AMelev


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2020 af AMelev

Jeg er ked af det, men jeg har ikke så dyb kendskab til SIR-modellen, at jeg lige kan vurdere betydningen af b for, hvor hurtigt sygdommen vil dø ud.
Jeg fandt dette materiale på nettet, hvor der på side 6 er figurer, der ligner dine, men jeg har ikke tid til at grave mig ned i det. 

I afsnit 3.3 er parameteren μ mm. forklaret.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juni 2020 af AMelev

Ups - jeg fik ikke vedhæftet figurerne

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: SIR model

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.