Kemi

Formler for salte og noget om ioner

08. juli 2020 af kunkemi - Niveau: C-niveau

Hej, det er snart ved at være et par år siden, at jeg  sidst har haft kemi, men jeg skal snart starte på et opgraderingskursus, altså fra C til B-niveau, og jeg vil godt lige opfriske min viden en smule, så jeg ikke er helt blank, når jeg starter. Derfor har jeg et par spørgsmål:

1. Hvis nu man har et salt f.eks. Al2(SO4)3, hvordan kan man så afgøre, hvilke ioner, der indgår i saltet? Altså om det f.eks. bliver Al2+ eller Al2++ osv.

2. Hvis nu man skal skrive formlerne på salte f.eks. ammoniumcarbonat, hvordan kan man så finde dens formel?

3. Nogle gange ser jeg, at der står (II) og (I) - hvad betyder det helt præcist? Hvis nu jeg skal finde formlen for sølv(I)sulfat, hvordan gør jeg så?? Og hvad med bly(II)sulfat?

Undskyld for de mange spørgsmål.

Tak på  forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2020 af mathon

              \small \small \begin{array}{llll} 1)&\textup{Du skal kende ionerne }Al^{3+}\textup{ og }S{O_4}^{2-}\\\\ 2)&\textup{Du skal kende ionerne }N{H_4}^+\textup{ og }C{O_3}^{2-}\\\\ 3)&Cu(I)\textup{ og }Cu(II)\textup{ betyder }Cu \textup{ i oxidationstrin henholdsvis }I \textup{ og }II. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juli 2020 af mathon

               \small \begin{array}{llll} 1)&Al_2(SO_4)_3\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;2\,Al^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\\\\ 2)&2\,N{H_4}^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;C{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;(NH_4)_2CO_3 \,_{\textit{(s)}}\end{array}


Skriv et svar til: Formler for salte og noget om ioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.