Matematik

Skal jeg bruge f(x) el. =0

06. september 2020 af Krollo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Undskyld for den forvirrende titel. Har fået følgende opgave "Bestem en ligning for hver af linjerne m og n". I så fald skal jeg så angive facit i formlen a(x-x_{0})+b(y-y_{0})=0, siden der står ligning og ikke forskrift, eller må jeg gerne angive det i f(x)=ax+b? Den sidste er bare meget hurtigere at beregne.

Tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2020 af ringstedLC

Der bruges normalt y = ... i geometri. Enhver form for ligning, der giver en ret linje, er OK, - derfor også  y = ax + b. Parameterfremstillingen anses vist ikke for at være en ligning.

Brugbart svar (1)

Svar #2
06. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Både a(x-x0) + b(y-y0) = 0, ax+by+c=0 og y=ax+b er acceptable former. Dog ikke den sidste for en linie parallel med y-aksen.

Formen vælges ud fra de oplysninger, der er givet. Her gælder det om at gøre arbejdet så let som muligt.

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. september 2020 af AMelev

Om du bruger a(x-x_{0})+b(y-y_{0})=0 eller y = c·x + d er ligegyldigt
En ligning er (jf #1) knyttet til geometri, hvor man beskriver en punktmængde ved en sammenhæng mellem x og y (og evt z i 3D).  Du kan have ligninger, som ikke beskriver funktioner, fx x2 + y2 =4 (cirkel).

f(x) er regneforskrfit for funktioner, og deres graf beskrives ved y = f(x), så hvis du har forskriften, har du også ligningen for dens graf.

Forskellen på ligning og forskrift svarer til forskellen på ret linje og graf for lineær funktion.

Skriv et svar til: Skal jeg bruge f(x) el. =0

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.