Matematik

Find første partielle afledet--> er det rigtigt?

20. september 2020 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Hej, nogen der kan rette en lille opgave, som jeg selv lige har lavet. Den var ikke lektie, men skal bare afprøve om min tankemåde er rigtig. 

Find den første partielle afledet af x*sin(y5)

Jeg har vedhæftet det :) På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. september 2020 af Anders521

#0 Ikke helt korrekt, den partielle afledede af f(x,y) = x·sin(y5)                                                                                                   1) mht. x er ∂/∂x (f(x,y)) = sin(y5)                   (faktoren sin(y5) betragtes som en konstant)                                   2) mht. y er ∂/∂y (f(x,y)) =5xy4·cos(y5)          (faktoren x betragtes som en konstant)   


Svar #2
20. september 2020 af Amalie1234324

Tak :)


Svar #3
20. september 2020 af Amalie1234324

Men hvad nu hvis jeg havde en funktion inde i sin, og så en anden uden for sin. Feks  f(x)= y*sin(y2+x3)

Så skal jeg vel bruge sammensat regel ikke?

#1

#0 Ikke helt korrekt, den partielle afledede af f(x,y) = x·sin(y5)                                                                                                   1) mht. x er ∂/∂x (f(x,y)) = sin(y5)                   (faktoren sin(y5) betragtes som en konstant)                                   2) mht. y er ∂/∂y (f(x,y)) =5xy4·cos(y5)          (faktoren x betragtes som en konstant)   


Svar #4
20. september 2020 af Amalie1234324

Er det rigtigt gjort her i forhold til y?

#3

Men hvad nu hvis jeg havde en funktion inde i sin, og så en anden uden for sin. Feks  f(x)= y*sin(y2+x3)

Så skal jeg vel bruge sammensat regel ikke?

#1

#0 Ikke helt korrekt, den partielle afledede af f(x,y) = x·sin(y5)                                                                                                   1) mht. x er ∂/∂x (f(x,y)) = sin(y5)                   (faktoren sin(y5) betragtes som en konstant)                                   2) mht. y er ∂/∂y (f(x,y)) =5xy4·cos(y5)          (faktoren x betragtes som en konstant)   

Vedhæftet fil:hjælp 1.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #5
20. september 2020 af Anders521

#4 Din løsning er korrekt. 


Skriv et svar til: Find første partielle afledet--> er det rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.