Matematik

Skæringspunkt mellem 2 liner

24. september 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau

Linjerne l og m er givet ved ligningerne l: y=2x-3 m: y=-x+9

Bestem koordinaterne til skæringspunktet mellem l og m.

Er det formlen for a jeg skal bruge : a=   y2-y1

                                                                x2 -x1

Og herefter b formlen

Jeg ved ikke om jeg har byttet rundt på y2 og y1, men jeg har fået a til at blive 6.....


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. september 2020 af Anders521

#0 Du skal bestemme koordinaterne skæringspunktet mellem to rette linjer, ikke udregne stigningstallet a, da dette er givet på forhånd i begge ligninger.   


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. september 2020 af PeterValberg

Du sætter bare ligningerne lig med hinanden og løser for x

2x-3=-x+9

3x=12

x=4

Dette er x-koordinaten for skæringspunktet,
denne indsættes i den ene af ligningerne,
dermed bestemmes y-koordinaten til skæringspunktet

y = 2x-3

y = 2\cdot 4-3

y = 5

Skæringspunktet mellem linjerne har dermed koordinaterne  (4, 5) 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. september 2020 af Anders521

#0 Du kan undersøge om svaret i #2 er korrekt ved at tegne linjerne i et koordinatsystem.


Svar #4
24. september 2020 af UCL (Slettet)

Ja, ej den har jeg vist misforstået . Men nu hvor du nævner at jeg kun skal bruge formlen fra #0 hvis det er jeg skal finde stigningstallet og det er givet til os allerede. Hvad er stigningstallet i mit stykke ?


Svar #5
24. september 2020 af UCL (Slettet)

For at forstå hvordan man regner andengradsligningen ud: Vil jeg gerne have mellemregningerne med, men jeg er stadig ikke blevet god til det.

2x -3  =   -x + 9

2x - 3 + 3+ x   =    -x + 9+ 3+ x

3x                   =       12

3                               3

x=                              4


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. september 2020 af ringstedLC

#4: Stigningstallet ≈ hældningen ≈ a. Husk på opgaven med de vinkelrette linjer.

#5: Din løsning kan tjekkes ved at indsætte værdien for x i første linje og se at/om udsagnet passer.

NB. Det er ikke en 2. gradsligning, da x udelukkende findes i 1. potens.


Svar #7
24. september 2020 af UCL (Slettet)

#6 Ja. Okay men jeg kan bare ikke huske at jeg brugte en formel for at finde  a i opgaven med den vinkelrette linjer. Opgaven lød : 

 "Linjen l er givet ved ligningen y=-2x+4 og punktet P har koordinatsættet (5,4).

Bestem en ligning for den linje m, der står vinkelret på l og går gennem punktet P. 

Men jo jeg forstod at at vi fandt "a", altså hældningskoefficient ved at sætte ligningen og forskriften for lineær funktion sammen:   Men jeg har glemt fra c niveau at det også hedder stigningstallet

 2x + 4 og ax+b


Brugbart svar (1)

Svar #8
24. september 2020 af Anders521

#4 Stigningstallet er det tal, der er ganget til variablen x.                                                                                      #5 Du har at                                                                                                                                                                                   2x - 3 = -x + 9 ⇔ 2x - 3 +x+3 = -x + 9 +x+3  3·x =12 ⇔ (3x)/3 = 12/3 ⇔ x = 4                               Dermed er                                                                                                                                                                                                                     y=2·4-3 = 8 - 3 = 5, dvs. y=5                                                           


Svar #9
24. september 2020 af UCL (Slettet)

#2

y  = 2x -3

y = 2? /2x -3*4

y=  5


Svar #10
24. september 2020 af UCL (Slettet)

Ja jeg er med, men kan man tjekke y også ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. september 2020 af PeterValberg

#9 Anden linje i din udregning giver ikke mening

#10 Hvad mener du, når du siger: kan man tjekke y også ?

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Skæringspunkt mellem 2 liner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.