Matematik

potensfunktioner og k faktor

30. september 2020 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

jeg er nu nået til potensfunktioner, men for at være helt ærgeligt har jeg ikke forstået hvad en k faktor er og står for, selvom jeg flere steder og gennem videor har prøvet at få mig en forklaring men uden held. Og så bliver jeg oven i købet også forvirret når der står at "x bliver ganget med faktoren k" og derefter så bliver "funktionsværdien f(x) ganget med faktoren ka". Hvor kommer den faktor k ligepludselig fra?  Kan nogen forklare mig så simpelt hvis muligt hvad k faktoren er og hvilken betydning den har for en potensfunktion?

Vedhæftet fil: Skærmbillede (51).png

Svar #1
30. september 2020 af nutellaelsker


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. september 2020 af Mathias7878

De kalder k for en faktor, fordi når man ganger to tal sammen, kaldes de to tal for faktorer. Så k er altså bare et eller andet tilfældigt tal. Som du kan se i udregningerne bemærker man bare, at når man ganger en faktor (tal) k på x-værdien i en potensfunktion, så får man blot potensfunktionen ganget faktoren (tallet) k opløftet i a'te. 

- - -

 

 


Svar #3
30. september 2020 af nutellaelsker

Jeg forstår stadigvæk ikke helt det med "når man ganger en faktor k på x værdien". Med eksemplet på følgende opgave har vi en en vækst på 40% hvilket vil sige at faktor k er 1,40 og herefter ganger man den med x (altså 1,40 * x) og det bliver altså bare 1,40 og derefter til 1,401,2. er det forkert eller rigtigt forstået? Vil bare gerne vide om jeg har forstået beviset rigtigt eller forkert? :-)


Svar #4
30. september 2020 af nutellaelsker

Her er opgaven

Vedhæftet fil:Skærmbillede (52).png

Svar #5
30. september 2020 af nutellaelsker


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. oktober 2020 af Anders521

#5  Du ved, at "40% af x" er 0,4·x.  Da x siges at "vokse med 40%" lægger du 0,4x til x, dvs.                            0,4·x+x= (0,4 +1)·x = 1,4·x. Her ser du x fremskrevet med en faktor k=1,4. Iføge Sætningen 1, vil den tilhørende funktionsværdi til 1,4x, vokse med faktoren 1,41,2.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. oktober 2020 af mathon

                                      \small \begin{array}{lllll} \textup{hvoraf:}\\&1+r_y =(1+r_x)^a \end{array}


Skriv et svar til: potensfunktioner og k faktor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.