Matematik

I forbindelse med en matematikopgave

05. november 2020 af martinaagesen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skriver hermed til jer på studieportalen, i forbindelse med en opgave som er derimod meget vanskelig at kunne udføre.

Det vil betyde rigtig meget hvis I gad at hjælpe mig.

Hvordan bestemmer man differentialkvotienten for følgende funktioner, som jeg har vedhæftet her for neden? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2020 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

se din formelsamling side 24

f1   formel 131

f2 formel   135

f3 formel   129

f4 formel  133

f5 formlerne 130 og 133

Svar #3
05. november 2020 af martinaagesen (Slettet)

Kan du ikke prøve at give et eksempel i f.eks. f1 eller f2? Forstår det ikke helt

Brugbart svar (0)

Svar #4

f1 du sætter k i formlen til -4

f2  ??? formlen står der jo direkte

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. november 2020 af Anders521

#3 Hvis jeg bruger den henviste formel i #2 mht. funktionen f1(x) = 3·e-4x, kan jeg se at den er flg.:                                                                       ekx (venstre kolonne)     og     k·ekx (højre kolonne).                                      Dvs. hvis jeg differentierer f1, skal jeg ende med et udtryk på formen k·ekx. Udfra regneforskriften for f1, kan jeg aflæse, at k = -4. Der er dog den hage med formlen, at ekx, ikke helt ligner f1's regneforskrift, idet der er et 3-tal ganget på. Hvad gør man så? Med et tal ganget på en funktion, siger formel nr. (122), at                                                                                             (K·h(x))' = K·h '(x).                                                                         Det store bogstav K må svare til tallet 3 og funktionen h må være e-4x. Bruger jeg først nr. (122) får jeg                                                                                f1 '(x) = (3·e-4x)'                                                                                                                                                                = 3·(e-4x)'                                                                                  Nr. (131) kan jeg nu bruge på h(x) = e-4x , hvilket giver mig h '(x) = -4·e-4x. Dvs., at 

f1 '(x)  =  3·(-4·e-4x)                                                                                                                                                          =  3·(-4)· e-4x                                                                                                                                                          =  -12·e-4x,                                                                           hvilket er svaret.

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. november 2020 af AMelev

#0 Ud over formlerne for differentiation af standardfunktionerne jf. #2 skal du også bruge regnereglerne side 23 (122) - (124).

Skriv et svar til: I forbindelse med en matematikopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.