Matematik

(Mat på G/E niveau) Hjælp til hurtige opgaver

12. november 2020 af fuzkmyass - Niveau: 10. klasse

Hvor mange stykker slikpapir kan du få ud af et ark cellofan på 1 m2? 

Hvor mange gram sukker kan der være i glasset?

Hjælp søges til at færdigøre de sidste opgaver i vedhæftet fil..

(Mat på G/E niveau) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2020 af kemc

Hvad har du selv lavet af dine opgaver? 


Svar #2
12. november 2020 af fuzkmyass

#1

Hvad har du selv lavet af dine opgaver? 

Sammenlign de to opskrifter, er de ens? (G) 

Begge opskrifter består af vand, druesukker og sukker. Der tilsættes smag og farve i begge opskrifter og har en grundmasse der skal svinde ca. 10% under kogning i begge opskrifter. Dermed er de to opskrifter stort set ens, bortset fra at i den første opskrift, står der skrevet et antal (gram) der tilsættes af vand, druesukker og sukker ud fra hver ingrediens. Hvorimod den anden opskrift ikke viser antallet af (gram) der skal tilsættes af ingredienserne sammenlignet med første opskrift, men i stedet en metode hvor der står forholdene 20:25:90 ud fra ingredienserne vand, druesukker og sukker. Så de to opskrifter er ens hvis man sammenligner opskrifterne baseret på fremgangsmetoden man laver bolsjemasserne.

Du vil gerne lave bolsjemasse af 500 g druesukker, hvad skal du komme i af resten af ingredienserne? (G) 

For at lave en bolsjemasse af 500 g druesukker, skal der tilsættes 400 g vand og 1800 g sukker efterfølgende af de resterende ingredienser.

Hvor meget kommer din bolsjemasse til at veje hvis du laver 1 portion masse efter den første opskrift? (G) 

Bolsjemassen vil komme til at veje 675 g, hvis man laver 1 portion masse efter den første opskrift.

Hvor mange bolsjer kan du lave ud af portionen, hvis et bolsje vejer ca. 8 gram? (G) 

Hvis et bolsje vejer ca. 8 gram, vil jeg kunne lave 84 stk. bolsjer ud af portionen fra den første opskrift.

Hvad er rumfanget af dine bolsjer? (G, E) 

Hvis vi antager at vi skal finde rumfanget via A, B, C, D resultaterne, så kan det angives således:

A = 4,00

B = 2,00

C = 2,00

D = 4,90

A * B * C * D = rumfang på 16,00

Rumfanget af mine bolsjer er = 16,00

Hvor mange bolsjer går der til en pose på 150 g bolsjer? (G) 

Til en pose på 150 g bolsjer, vil der være 18 stk. bolsjer i posen.

Hvad koster det at lave en portion bananbolsjer? (G) 

For at lave en portion bananbolsjer skal vi bruge følgende ting:

1 portion grundmasse (pris) =

Citronsyre (pris) =

Gul farve (pris) =

Hvid farve (pris) =

Bananaroma (pris) =

Hvad skal du sælge bolsjerne for, hvis du vil have 66% i fortjeneste? (G, E) 

….

Du bruger mange penge på sukker, find ud af hvad du sparer, hvis du køber sukker i Tyskland. (G) 

Hvis jeg køber i Danmark f.eks. 50 pakker sukker der indeholder 2 kg i hver pakke, betaler jeg 900 kr.- for i alt 100 kg sukker. Men hvis jeg køber i Tyskland hvor hver pakke indeholder kun 1 kg pr stk. skal jeg købe 100 pakker sukker for at få 100 kg sukker ligesom i Danmark. Prisen er 500 kr.- for 100 pakker sukker i Tyskland med samme antal kg som i Danmark, bare 400 kr.- billigere end dansk sukker. Så jeg sparer i alt 400 kr.-

Hvad bliver prisen på tysk sukker, hvis du betaler i euro? (G) 

Prisen på tysk sukker, hvis jeg betaler i euro ville blive 0.67 euro pr. kg.

Hvor mange penge ender du med at tjene hvis du sælger alle dine bolsjer? (G, E) 

….

Vurder din kontrolvejning. (G, E, D) 

Kontrolvejledningen af at der kan være 18 stk. bolsjer i hver bolsjepose er ret så ligetil. Men selvfølgelig viser det skema hvor der står vægt i gram at bolsjerne vejer forskelligt eller at der ikke er nok bolsjer i posen til at det vejer det samme, eller at der er for mange bolsjer i posen til at den vejer mere end 150 g i alt. Alt i alt ser det lidt forskelligt ud på skemaet end 150 g hele vejen.

Hvor meget vejer dine bolsjeposer i gennemsnit? (G) 

150 g vejer mine bolsjeposer i gennemsnittet.

Hvad er variationsbredden? (G) 

Variationsbredden er forskellen mellem den mindste og den største observation, altså minimum og maksimum. F.eks. kan vi have 5 observationer (142,144,146,148,150) af antal af bolsje gram. Der kan observeres at mellem hver observation ligges der 2 til oven i og forhøjer tallet for hver observation.

Fortæl lidt mere om statistik. (G, E, D) 

Statistik kan være mange forskellige ting. Der er grundlæggende to forskellige typer, den ene er en beskrivende statistik og den anden er analytisk statistik. Den beskrivende statistik type er normalt brugt til hverdagsbrug, hvorimod den analytiske statistik type er en videnskab. Hvis jeg analyserer den variationsbredde forskel der var mellem de 5 observationer som beskrevet i forrige spørgsmål. Kursen springer 2 tal frem hver observation så den er i stigende kurs analytisk set.

Beregn rumfanget af bolsjeglasset (G, E) 

Højde (17) * diameter (15) giver en radius på (7,5) og et rumfang i alt på = 3004,15

Hvor mange gram sukker kan der være i glasset? (G, E) 

Tekst

Tegn en tegning af din slikkepind. (G, E) 

  [Et billede, der indeholder pil Automatisk genereret beskrivelse]  

Her er en tegning af slikkepinden der er tegnet.

Hvad er omkredsen af en slikkepind? (G) 

2 * 3,14 * 2 = 12,57

En slikkepinds omkreds er = 12,57

Hvor meget papir skal du bruge for at pakke din slikkepind ind? (G, E) 

Et halvt stykke af et papir på 4 cm i radius med en tykkelse på 5 mm.

Hvor mange stykker slikpapir kan du få ud af et ark cellofan på 1 m2? (G, E) 

Tekst her

Hvor store stykker skal du klippe af bolsjepapiret for det kan nå rundt om slikkepindene? (G) 

Tekst her


Svar #3
12. november 2020 af fuzkmyass

#1

Hvad har du selv lavet af dine opgaver? 

Jeg er virkelig ringe til matematik, så ikke det helt store, jeg søger hjælp til at få løst den her opgave så jeg kan komme videre, det er 10. klasses opgave til mundtlig matematik jeg skal op i. Jeg kan godt forklare ting matematisk, men ikke udregne dem matematisk skriftligt..


Skriv et svar til: (Mat på G/E niveau) Hjælp til hurtige opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.