Fysik

Udregning af energi (potentiel, kinetisk etc.)

13. november 2020 af fysiik18 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har et spørgsmål vedørende energi.

Hvis I tager et kig på følgende skema med data: https://imgur.com/a/aKpbHPY, så kan I se forskellige værdier for f.eks. Δt, Δs osv. Her bør det nævnes, at Δt, s og Δs og massen= 1kg er opgivet på forhånd, og opgaven går så ud på at udregne v (hastigheden), Ekin, Epot og Emek. For så at udregne v, Ekin, Epot og Emek anvendte jeg formlerne

v=Δs/Δt, Ekin=1/2*m*v^2, Epot= m*g*h og Emek= Ekin+Epot.

Mit spørgsmål er så, om det overhovedet er rigtigt gjort, det som jeg har gjort? Hastigheden burde være ok, men jeg er lidt i tvivl om f.eks. Epot og Emek. Med Epot valgte jeg nulpunktet ved bunden altså efter at objektet var faldet 1,35 m, så for at udregne den første værdi for Epot sagde jeg Epot=1kg*9,82m/s^2*(1.35m-0,1m)=12,275 J. For at udregne den anden sagde jeg Epot=1kg*9,82m/s^2*(1.35m-0,21m)=11,1948 J osv.

Jeg ser frem til at høre fra jer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2020 af peter lind

Jeg har ikke de fulde data så jeg kan ikke sige noget sikkert. Er nogle af dataene i skemaet noget du selv har udregnet ? Jeg kunne tænke mig til at det kun er de førsteto rækker der er oprindelige.Resten har du udregnet.

disse data stemmer ikke helt overens. Ellers er din metode vist OK. Du bør dog være opmærksm på at den beregnede hastighed passer bedst med midtpunktet af intervallerne


Skriv et svar til: Udregning af energi (potentiel, kinetisk etc.)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.