Matematik

Areal af vægge i en lejlighed kontra gulvet.

24. november 2020 af Emilea - Niveau: 9. klasse

hej 

Jeg har regnet arealet ud af hvert rum og lagt dem sammen for at finde det samlede gulv-areal af lejligheden(m2)

Men hvis jeg skal regne arealet ud/antal m2 på vægge gør jeg det bare på sammemåde og ganger med 2 der da i denne lejlighed  findes 2 identiske vægge i hver af disse rektangulære rum.

Men kan det passe at samlet vægareal er mindre end samlet  gulvareal i hele lejligheden ?

Sidder lige nu og kigger på min eget rum i lejligheden  og forestiller mig at man ville kunne folde siderne/væggene ned på gulvet som et stykke papir, Så ville jeg da mene at de ville dække gulvet derfor kan jeg ikke forstå de væggene udgør et mindre areal end gulvet ?

Har jeg regnet noget forkert ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2020 af Capion1

Lad rummet være en kasse med længde l bredde b og højde, h
Areal af gulv eller loft: l\cdot b
Areal af alle fire vægge: 2\cdot \left ( l\cdot h+b\cdot h \right ) 


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvis rummet har et stort gulv, og der er lavt til loftet, kan gulvarealet godt være større end vægarealet. Det skal dog være et ret stort rum, for at det kan lade sig gøre.


Svar #3
24. november 2020 af Emilea

Tak, det er det jeg har gjort,samlet for hele lejligheden er væggene 69m2 mens gulvet er 84m2 er det normalt burde vægge ikke have et større areal samlet end hele gulvet ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. november 2020 af Capion1

Hvis rummet er en terning med siden a, vil gulvarealet være a2 og de fire vægges areal 4a2
For alle a gælder:  gulvareal < de fire vægges areal


Svar #5
25. november 2020 af Emilea

Mange Tak


Skriv et svar til: Areal af vægge i en lejlighed kontra gulvet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.