Matematik

Bestemt Integral - Ginikoefficient bevis

01. december 2020 af KraabakSnipz - Niveau: A-niveau
Hej Allesammen,

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at bevise, hvordan ginikoefficienten kan udregnes ud fra den følgende formel?

Tusind tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2020 af Anders521

#0 Kom med hele opgaven, tak.


Svar #2
01. december 2020 af KraabakSnipz

Det er det hele :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2020 af Anders521

#2 Er der ikke andre oplysninger, måske en figur/tabel?


Svar #4
01. december 2020 af KraabakSnipz

Nej

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. december 2020 af ringstedLC


Svar #6
01. december 2020 af KraabakSnipz

Hmmm den besvarer ikke formlen :/

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2020 af Anders521

#4 Nå, så tager jeg udgangspunkt i definitionsafsnittet af Ginikoefficienten i linket

https://en.wikipedia.org/wiki/Gini_coefficient#Definition

Billedet deri viser, at arealet af A+B (en retvinklet trekant) er 1/2. Desuden er der en (45º) ret linje, hvilket afslører en lineær sammenhæng y = x, og grafen for L. Vi har at

                                                                 G =  2·∫01x - L(x) ) dx                                                                                                                                               =  2·[∫01 x dx - ∫01 L(x) dx]                                                                                                                                       =  2·∫01 x dx - 2·∫01 L(x) dx                                                                                                                                     =  1 - 2·∫01 L(x) dx.

Sådan kan formlen udledes. Detaljerne overlader jeg til dig.  :-)


Svar #8
01. december 2020 af KraabakSnipz

Kan du skrive noget vejledende tekst til, hvordan du er kommet frem til dine mellemregninger? Det ville være en kæmpe hjælp!!

Skriv et svar til: Bestemt Integral - Ginikoefficient bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.