Matematik

bevis

08. december 2020 af javannah5 - Niveau: A-niveau

"Bevis arealformlen for et trapez. Redegør for hvordan man kan tilnærme arealet mellem grafen for ikke-negativ funktion og førsteaksen vha. trapezformlen" 

Kan nogle hjælpe mig med hvordan man beviser arealformlen for et trapez?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2020 af Moderatoren

Ja, prøv at komme med dit eget bud og så kan man guide dig i mål.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2020 af PeterValberg

Se eventuelt denne tråd < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
08. december 2020 af javannah5

 jeg ved formlen for et trapez er (1/2)*h(a+b). Jeg tænker man kan prøve at dele trapezet op i to trekanter, med samme højde og så beregne hver trekants areal og lægge dem sammen

Men hvordan vil det se ud?


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. december 2020 af PeterValberg

Se eventuelt også < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. december 2020 af mathon

...man kan prøve at dele trapezet op i to trekanter og et rektangel...


Svar #6
08. december 2020 af javannah5

Kan nogle forklare mig med deres egne ord fremgangsmåden til at finde sig frem til beviset?

Brugbart svar (1)

Svar #7
08. december 2020 af PeterValberg

#6 Hvad er der galt med forklaringen, der er på den side,
     som linket i #4 peger hen til ?

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #8
08. december 2020 af javannah5

i linket siger de "to retvinklede trekanter sætter vi sammen til én trekant med en grundlinje givet ved b - a". 

jeg har ikke forstået hvordan de kom frem til at grundlinjen giver b-a


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. december 2020 af mathon

Der er ingen steder, hvor en grundlinje er b-a.

Arealet af en trekant er
                                         \small \tfrac{1}{2}\cdot h\cdot g        uanset om højden "falder uden for" trekanten.


Svar #10
08. december 2020 af javannah5

Det var det som stod i link #2


Svar #11
08. december 2020 af javannah5

okay nu har jeg lavet beviset for formlen på papir er der så nogle der nu kan hjælpe mig med mit andet spørgsmål "Redegør for hvordan man kan tilnærme arealet mellem grafen for ikke-negativ funktion og førsteaksen vha. trapezformlen" det vil være dejligt hvis I både kunne forklare og tegne det


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. december 2020 af Moderatoren

Det er dig, som skal gøre det – så du bliver nødt til at skrive det som du er i tvivl om.


Svar #13
08. december 2020 af javannah5

men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte for jeg har ikke forstået hvordan jeg skal bruge trapezformlen i denne sammenhæng


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. december 2020 af mathon

x-aksen under grafen opdeles i en række meget små intervaller af længden \small \Delta x.
Arealet af den del af området begrænset af grafen og x-aksen som svarer til intervalbreden \small \Delta x
er
                          \small A_i=\tfrac{1}{2}\cdot \Delta x\cdot (f(x_{i+1})+f(x_i))=\tfrac{1}{2}\cdot (f(x_{i+1})+f(x_i))\cdot \Delta x

Totalareal:
                          \small \small A=\sum_{i=a}^{b}\tfrac{1}{2}\cdot (f(x_{i+1})+f(x_i))\cdot \Delta x    med grænseværdi

                          \small A=\frac{1}{2}\int_{a}^{b}\left ( f(a) +f(b)\right )\,\mathrm{d}x


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. december 2020 af AskTheAfghan

Ang. den sidste del af opgaven. Lad a og b være længderne på de vandrette paralelle sider, hvor den ene af dem er på x-aksen, og afstanden mellem de to er h. Lad derefter a1 og a2 være to hældninger med modsatte fortegn, sig a1 > 0 og a2 < 0. Den ene funktion f med skrå ret linje der har hældning a1 kan defineres som f(x) = a1x. Prøv find den anden funktion g med skrå ret linje der har hældning a2, således at området omsluttet af de fire skæringspunkter repræsenterer et trapez. Herfra kan du evt. bruge integralregningen for at bestemme arealet.


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. december 2020 af AskTheAfghan

Se bort fra #15; læste opgaven forkert. Hvis f er en ikke-negativ funktion (start for nemhedens skyld med en parabel), kan du bestemme et tilnærmet areal vha. trapez formlen, nemlig A = (1/2)h(a + b), hvor a er afstanden mellem skæringspunkterne i x-aksen, b er afstanden mellem skæringspunkterne af linjen y = h og f. Overvej hvordan man finder et "godt" tilnærmet areal mere generelt.


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. december 2020 af AMelev

#8
Indvendingen i #4 i linket i #2 holder ikke. Se vidoen, der hører til fremgangsmåden i linket i #4 og svarene #0 og #1 i linket i #2.

Mht. til det alternative bevis i linket, som du spørger til, kan denne figur måske hjælpe.

Hvilket af beviserne, du vælger, er op til dig.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #18
08. december 2020 af javannah5

hvad er det man præcis skal regne sig frem til i spørgsmål 2?


Svar #19
08. december 2020 af javannah5

jeg synes det er lidt svært at finde frem til det når der ingen grafer er til at udregne med 


Brugbart svar (0)

Svar #20
08. december 2020 af AMelev

#11 Mon det er noget i stil med dette, du er på jagt efter?

Vedhæftet fil:Udklip-1.JPG

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 41 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.