Fysik

Resitivitet: beregn strømstyrke og det procentvise effekttab i kablet

28. december 2020 af Krollo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg sidder med en opgave, hvor jeg allerede har lavet a). Den får jeg til 12,7 Ω. Dog får jeg b) til noget andet end facitlisten, som siger at strømstyrken er 1,2 kA, og at det procentvise effekttab er ca. 2,5%. Hvad gør jeg forkert? Min besvarelse til b). Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. december 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du skal ikke finde strømstyrken ud fra modstanden, men fra effekten og spændingsforskellen.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. december 2020 af ringstedLC

b. Når din strøm er forkert, bliver effekttabet også forkert.

\begin{align*} P &= U\cdot I\Rightarrow I=\frac{P}{U} \\ I&=\frac{?}{?}\;\left ( \frac{W}{V}=A \right )\approx 1.2\,\text{kA} \\ P_{tab} &= I^2\cdot R\;,\;U=I\cdot R \\ P_{tab,\,\%} &= \frac{P_{tab}\cdot 100}{P}\,\%= \end{align*}

NB. Vedhæft meget gerne dine beregninger her!


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. december 2020 af mathon

          \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{\textit{a.}}\\& \begin{array}{llllll} \textup{Kabelresistans}&R=\varrho \cdot \frac{L}{A}=\left ( 1.72\cdot 10^{-8}\;\Omega\cdot m \right )\cdot \frac{580\cdot 10^3\;m}{\frac{1}{4}\cdot \pi\cdot \left (30\cdot 10^{-3}\;m \right )^2}=14.11\;\Omega\end{array}\\\\\\ \textbf{\textit{b.}}\\& \begin{array}{llllll} \textup{Str\o mstyrken:}&I=\frac{P}{U}=\frac{700\cdot 10^6\;V\cdot A}{600\cdot 10^3\;V}=\frac{7}{6}\;kA\\\\ \textup{Effekttab i }\%\textup{:}&p=\frac{R\cdot I^2}{P\cdot 10^{-2}}=\frac{\left ( 14.11\;\Omega \right )\cdot \left ( \frac{7}{6}\cdot 10^3\;A \right )^2}{\left (7\cdot 10^8 \;\Omega\cdot A^2 \right )\cdot 10^{-2}}=2.7\% \end{array} \end{array}


Skriv et svar til: Resitivitet: beregn strømstyrke og det procentvise effekttab i kablet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.