Fysik

Acceleration, jeg er ret lost

04. februar 2021 af Hannø (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvordan skal jeg regne det her ud¿ Det er en eksamens opgave, 

På det stejleste stykke har togstrækningen hældningen 1.55° med vandret. Et fuldt lastet godstog trækkes op ad det stejleste stykke af to lokomotiver, som i alt påvirker godstoget med en kraft med størrelsen 540 
kN. Godstoget er desuden påvirket af en friktionskraft som har størrelsen 65kN.Bestem størrelsen af accelerationen af det fuldt lastede godstog på det stejleste stykke?

Jeg er klar over at jeg skal bruge formlen a=Fres/m, og  Fres=Fmotor - Fgnid - Fll, og her er Fll = Ft*Sin(1.55). Men hvilke tal skal jeg sætte ind i formlerne.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2021 af mathon


Svar #2
04. februar 2021 af Hannø (Slettet)

Yes, super tusind tak, har set tråden men problemet er jeg ikke helt ved hvilke tal jeg skal sætte ind i formlen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2021 af mathon

                \small \small \begin{array}{lllll} a=\frac{F_{\textup{lokomotiver}}-\left (\left ( m\cdot g\cdot \sin(\alpha) \right )+F_{\textup{gnid}}\right ) }{m}\\\\\\ a=\frac{\left ( 540\cdot 10^3 \;N\right )-\left ( \left ( 1.53\cdot 10^6\;kg \right )\cdot \left ( 9.82\;\frac{N}{kg} \right )\cdot \sin(1.55\degree) +65\cdot 10^3\;N\right ) }{1.53\cdot 10^6\;kg} \end{array}


Svar #4
04. februar 2021 af Hannø (Slettet)

Super, tusind tak, det var enhederne der drillede 


Skriv et svar til: Acceleration, jeg er ret lost

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.