Matematik

Vektorfunktion skæringspunkt med Y AKSEN. Hjælp

24. februar 2021 af Elninoo - Niveau: A-niveau

Hej folkens - jeg skal lave denne opgave. Jeg har løst x(t)  med hjælpemidler hvoraf jeg får T værdien 2. 

Men når jeg prøver at gøre det uden hjælpemidler, kan jeg ikke få det til at give 2. En som kan forklare mig hvorfor? Jeg har prøvet at isolere ligningen = 0. 
Any1 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. februar 2021 af Soeffi

#0. x(t) = 0 har løsningerne t = 2 og t = 3. De tilsvarende y-værdier er 5 og 10.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2021 af peter lind

der er to løsninger til den ligning. Du skal bruge formlen 81 på side  17 i din formelsamling. Du kan også gøre prøve for at se om det stemmer

Desuden kan du gå dine beregninger efter og se hvor det går galt


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. februar 2021 af AMelev

                

Hvordan har du båret dig ad med kun at få én løsning med dit CAS-værktøj? 
solve(t2-5·t+6=0,t) → t=2 or t=3

x(t)=0 \Leftrightarrow t^2-5t+6=0\Leftrightarrow t=\frac{5\pm \sqrt{25-4\cdot 6}}{2}=\left\{\begin{matrix} \frac{5+1}{2}=3\\ \frac{5-1}{2}=2 \end{matrix}\right.


Svar #5
24. februar 2021 af Elninoo

Har fundet frem til de 2 løsninger, det mig som kom til at indtaste forkert. Men forstår de der tal du indsætter Amalev i formelsamling 81 nulpunkter. Hvordan kommer du frem til 5+ eller minus kvadratrod 25-4*6 divider med 2? 

Forstår godt hvordan du kommer frem til selve 3 og 2 i udregningen.  Men når du begynder at indsætte det i formlen det er der jeg bliver lidt i tvivl. Er det pga du har fundet A,B,C ud fra opgaveformuleringen eller? Men synes bare hellere ik der anvendes kvadratrod der


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. februar 2021 af AMelev

Løsningsformlen t=\frac{-b\pm \sqrt{d}}{2a}
a = 1, b = -5 og c = 6, så d = 25-4· 6


Skriv et svar til: Vektorfunktion skæringspunkt med Y AKSEN. Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.