Kemi

Udtryk

21. marts 2021 af dauhg - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg skal udlede følgende udtryk, som tager udgangspunkt af hydrolyse af ASA. Her vil A_uendelig være afslutning af hydrolysen, hvor der kun vil være SA tilbage. A_t vil vidst være absorbansen for ASA til tiden t, men har svært ved at se, hvordan den skal udledes

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Svar #1
21. marts 2021 af dauhg

hov, der skulle stå ln(A_uendelig)-k*t

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2021 af Heptan

https://intra.virum-gym.dk/intranet/fagsider/kemi/nf/KeB/Formelsamling%20Kemi.pdf

Det ligner en reaktion af første orden. Stofmængdekoncentrationen er direkte proportional med koncentrationen, jf. Lambert-Beers lov:       A = c*l*ε

Standard ligning for første orden:       ln[X] = ln[X]0 -kt
hvor [X]0 er startkoncentrationen af stof X.

Hvis A_t er absorbansen af ASA til tiden t, så må A_uendelig være absorbansen af ASA til tid = uendelig.

ASA og SA er i forholdet 1:1, så når hydrolysen er færdig, så er der ikke mere ASA tilbage.

[ASA]start = [SA]slut

A_uendelig er derfor et mål for startkoncentrationen af SA (ligesom [X]0 i formlen ovenfor).

Med reverse engineering ser det ud til at (A_uendelig - A_t) er et mål for den aktuelle koncentration af SA.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2021 af Heptan

Jeg kan ikke helt se formålet med A_uendelig og (A_uendelig - A_t), så måske er der en bedre forklaring. Det ligner dog meget et hastighedsudtryk der måler på koncentrationen af SA.

Ved du om absorbansen kun måler på ASA, eller kun på SA, eller på begge?

Svar #4
21. marts 2021 af dauhg

Den måler kun på SA, og absorbansen er stigende, fordi i hydrolysen kommer der mere SA

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2021 af Heptan

Ok, det giver god mening.

A_uendelig er absorbansen af SA til tiden t = uendelig. Af stofbevarelse fås

[ASA+SA] = [ASA]start = [SA]slut

Dvs. A_uendelig er et mål for startkoncentrationen af ASA, dvs. [X]0 i #2.

A_t er et mål for den aktuelle koncentration af SA. Af stofbevarelse fås

[ASA+SA] = [ASA]t + [SA]t

Isolerer man [ASA]t fås

[ASA]t = [ASA+SA] - [SA]t

Indsætter man Lambert-Beers lov, c = A/lε, fås:

[ASA]t = A/lε - At/lε = (A - At)/lε

Da lε bare er konstanter, kan man se bort fra dem, eller gemme dem i konstanten k.

Svar #6
21. marts 2021 af dauhg

Så det vil sige, at udtrykket ln(A_uendelig-A_t) tager udgangspunkt i ASA og ikke SA? fordi hvis man tager udtrykket som funktion af tiden, så vil den være stigende

Svar #7
21. marts 2021 af dauhg

Eller det er ligemeget nu, jeg tror, at jeg har fat i det nu

Tusind tak for hjælp!

Skriv et svar til: Udtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.