Fysik

Mekanisk energi forsøg

22. marts 2021 af rycdi - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har lavet et forsøg med en hoppebold, hvor jeg så efter skulle svare på:

- Hvad kan i sige om den mekaniske energi under faldet?

Jeg kan ikke forklare hvad der sker med den mekaniske under faldet. 

Der er vedhæftet et screenshot af grafen.

Tak

Vedhæftet fil: Skærmbillede (46).png

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. marts 2021 af mathon

Hvis der ses bort fra energiudvekslling
med omgivelserne
er
         den mekaniske energi under faldet konstant:
                   
                                \small \begin{array}{llllll}& E_{\textup{mek}}=E_{\textup{pot}}+E_{\textup{kin}}=k\\\\ \textup{dvs}&\Delta E_{\textup{pot}}+\Delta E_{\textup{kin}}=0\\\\ \textup{eller:}\\&\Delta E_{\textup{kin}}=-\Delta E_{\textup{pot}} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. marts 2021 af mathon

                                \small \small \begin{array}{llllll} \\&\Delta E_{\textup{kin}}=-\Delta E_{\textup{pot}}\\\\& \frac{1}{2}\cdot m\cdot {\Delta v}^2=m\cdot g\cdot \left (-\Delta h \right )\\\\& \Delta v=\sqrt{2\cdot g\cdot \left ( -\Delta h \right )} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. marts 2021 af ringstedLC

Grafen viser hvordan den mekaniske energi aftager ved hvert hop fordi der er energiudveksling bla. når bolden presses sammen/udvider sig ved kontakt med underlaget.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2021 af mathon

Hvis kræfterne er konstante ved hvert hop
og hvert  hop foregå lige opad
haves:
                 \small \small \begin{array}{llllllll}&&& \frac{h_1}{h}=k\quad 0<k<1\quad \textup{ikke at forveksle med st\o dtallet}\\\\&&& h_n=k^n\cdot h\\\\&& \textup{hvoraf:}\\&&& E_n=m\cdot g\cdot h_n=\left (m\cdot g\cdot h \right )\cdot k^n\\\\&&& E_n=E\cdot k^n \end{array}
                 


Skriv et svar til: Mekanisk energi forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.