Fysik

Beregn Torque magnituden

23. marts 2021 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg har virkelig brugt tid på denne opgave, og jeg er ikke sikker overhoved om det er rigitigt den måde jeg tænker. Er det rigtigt nok, at

Til der hvor kraften er vinkelret på aksen mellem kræftens angrebspunkt og omdrejningspunktet bruges formlen T=F*L, hvor L er radiusen og F er kraften, og T er Magnituden af Torque. Til de rhvor kraften ikke er vinkrelt på distancen og omdrejningspunktet, bruges bruges formlen T=F*R*sin(vinkel).

a) er vinkelret

b, c,d,e og f er ikke vinkelrette ikke?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2021 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. marts 2021 af peter lind

till b: nej du har ret

er der ellers noget du vil spørge om ?


Svar #3
23. marts 2021 af Amalie1234324

Undskyld, jeg spørger lige igen for at få det på det rene. 

T=F*R*sin(vinkel). skal bruges til b, c,d,e og f som ikke er vinkelrette?

og T=F*R skal bruges til a fordi den er vinkelret?


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2021 af peter lind

ja


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. marts 2021 af ringstedLC

#0: Der er kun én formel:

\begin{align*} \tau &= L\cdot F\cdot \sin(v) \\ \tau_{(a)} &= L\cdot F\cdot \sin(90^{\circ})=L\cdot F \\ \end{align*}

Du skal bemærke pilene på vinklerne.

\begin{align*} \tau_{(d)} &= \tfrac{1}{2}L\cdot F\cdot \sin(-60^{\circ})\Rightarrow \tau_{(d)}<0 \end{align*}

da torque ≈ kraftmoment/drejningsmoment skal bestemmes som både en størrelse og en retning.


Svar #6
23. marts 2021 af Amalie1234324

Men jeg har fået opgivet to formler fra læreren, hvor der blev sagt at den ene skal bruges for vinkelrette og den anden for ikke vinkelrette. Kan du hjælpe med at finde ud af hvilke der er vinkelrette? Siger du at jeg skal brug en formel til hele opgaven, Ringsted?

#5

#0: Der er kun én formel:

\begin{align*} \tau &= L\cdot F\cdot \sin(v) \\ \tau_{(a)} &= L\cdot F\cdot \sin(90^{\circ})=L\cdot F \\ \end{align*}

Du skal bemærke pilene på vinklerne.

\begin{align*} \tau_{(d)} &= \tfrac{1}{2}L\cdot F\cdot \sin(-60^{\circ})\Rightarrow \tau_{(d)}<0 \end{align*}

da torque ≈ kraftmoment/drejningsmoment skal bestemmes som både en størrelse og en retning.


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2021 af ringstedLC

Hvis du ikke har formler nok, kan du da godt have dem begge stående i dine noter. Men din lærer burde regne med, at I kender sin(90º) = 1.

I mine øjne har han kun formået at forvirre dig med de to formler. Og du ved jo godt, hvad "vinkelret" vil sige i grader.


Svar #8
24. marts 2021 af Amalie1234324

Så jeg skal bare gå ud ud fra at bruge den ene formel med vinkel inkluderet?


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. marts 2021 af ringstedLC

Ja og husk fortegn på vinklen.


Svar #10
25. marts 2021 af Amalie1234324

Mange tak :)


Svar #11
25. marts 2021 af Amalie1234324

men er det så ikke 15*4*sin(90) i a og b 15*4*sin(120) osv... men i opg e og f har jeg fået af vide skal give 0, og ved e der giver 15*4*sin(60) ikke 0?


Svar #12
25. marts 2021 af Amalie1234324

Hjælp

#9

Ja og husk fortegn på vinklen.


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. marts 2021 af ringstedLC

#11: I d) og e) er L ikke 4 m. L er afstanden mellem omdrejningspunktet og kraftens angrebspunkt.


Svar #14
25. marts 2021 af Amalie1234324

Jeg forstår hvorfor d ikke er 4 m men 2 m, men jeg er ikke helt med endnu hvorfor længden i e ikke er 4 m. For kraften vil jo skubbe på omdrejningspunktet eller påvirke den, så den vil rotere?


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. marts 2021 af ringstedLC

Hvis du er er god til at balancere, kan du stå på cylinder med radius L, der ligger på jorden, uden at den roterer. Kunsten er få dit tyngdepunkt til at ligge nøjagtig lige over cylindrens rotationsakse. Når det gør det, virker tyngdekraften af dig i en vinkel på 0º på aksen og drejningsmomentet bliver 0. Det er situationen i (f).

Det bliver sværere at holde balancen på en tykkere cylinder, hvis der ses bort fra friktion, fordi L er større.

Situationen i (e). Her er cylinderen blevet uendelig tynd (L = 0 og O er et fast, men dog rotérbart punkt). Uanset vinkel og kraft bliver drejn.-momentet 0.


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. marts 2021 af ringstedLC

eller... Hvis nu O er en meget rusten møtrik, der skal drejes, L er længden på din svensknøgle og du kan "kun" presse med kraften F, så vil du sikkert holde yderst på værktøjet og derved opnå det størst mulige drejningsmoment. Møtrikken begynder ihvertfald ikke at rotere, hvis du slår/presser direkte på den.


Svar #17
26. marts 2021 af Amalie1234324

mange tak :) Det var fantastiske eksempler, som jeg kunne forstille mig. Tak :)


Skriv et svar til: Beregn Torque magnituden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.