Matematik

Matematik opskrivning ~ exceptionelle udfald

03. maj 2021 af Krollo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Halløj. Jeg har løst nedenstående opgave korrekt, men jeg føler, at det står ret sjusket matematisk opskrevet. Er der en anden måde at skrive selve udregning op på? Mange tak på forhånd.

I må også gerne dele et link, hvor man kan læse om exceptionelle udfald og normalfordeling, hvis I har det, for jeg mener ikke, at min lærebog beskriver det særligt godt.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. maj 2021 af AMelev

Du har delvist ret.
1. Du kan ikke bestemme de exceptionelle udfald, men intervallerne for dem.

2. 5±3·3 = -4 ∧14 er matematiksprogligt noget vås. 
∧ er et logisk tegn, der kun kan benyttes mellem udsagn (sætninger, som kan være sande eller falske) - ikke mellem tal. Det kan altså ikke bare erstatte det danske bindeord "og". (i øvrigt skulle det være hhv.).
Du kunne have skrevet 5\pm 3\cdot 3=\left\{\begin{matrix} -4\\ 14 \end{matrix}\right., så har du ikke gjort vold på det matematiske sprog.

3 Der er ikke sproglig forbindelse i din konklusion, men den er OK.
Du kunne også bare have skrevet:
Intervallerne for de exceptionelle udfald er ]-∞,μ-3σ] = ]-∞,5-3·3] =]-∞,-4] og/samt/hhv.
[μ+3σ,∞[ = [5+3·3,∞[ = [14,∞[.

Mht. exceptionelle udfald, så er det bare en betegnelse, man har klistret på de udfald, der ligger i det pågældende område, hvor kun ca. 0.27% falder (og det er vel OK at betragte det som exceptionelt?).
Tilsvarende har man hæftet etiketten "Normal" på de ca. 95%, der ligger i intervallet [μ-2σ,μ+2σ].
Hvad de sidste unormale/ikke-exceptionelle i intervallerne [μ-3σ,μ-2σ] og  [μ+2σ,μ+3σ] kaldes, aner jeg ikke.

Hvad angår Normalfordormalfordeling generelt, kan du prøve at google eller se, om vedhæftede giver mening.

Vedhæftet fil:Normalfordeling.pdf

Skriv et svar til: Matematik opskrivning ~ exceptionelle udfald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.