Matematik

Enheder - viskositet og varmeledningstal

14. maj 2021 af TT1020 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg sidder her og skal til at udregne diverse, men enhederne stemmer ikke overens. Begge udregninger for Reynolds tal og praldts tal skal være enhedsløse, men dette har ikke været tilfældet, med de enheder jeg har. Derfor vil jeg høre om der er nogen, der kan fortælle hvordan jeg kan omregne enheden for viskositeten af vand, således at den får enheden [mol/m*s] og at varmeledningstallet for vand får én enhed, således at Praldts tal bliver enhedsløs. For bedre fortståelse er der vedhæftet et billede.


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. maj 2021 af mathon

Varmeledningstallet, A kcal/m . h . °c, for et materiale er den varmemængde, målt i kcal, der i løbet af 1 time passerer gennem 1 m2 af et 1 m tykt lag af materialet, når temperaturforskellen mellem lagets overflader er 1°C.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. maj 2021 af Sveppalyf

Vands molvægt er 18,01528 g/mol eller 0,01801528 kg/mol.

Du har så 

m = 132862,6588 mol/s * 0,01801528 kg/mol = ...... kg/s

og

cp = 33,57193200 J/(mol*K) / 0,01801528 kg/mol = .... J/(kg*K)

Så skulle enhederne passe.


Svar #3
14. maj 2021 af TT1020

Tak for svarene. Men hvordan i alverden går enheden for varmeledningstallet for vand ud, når den er målt i celcius og ikke kelvin?


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. maj 2021 af Sveppalyf

En K og en oC har jo samme værdi (det er kun nulpunktet der er forskelligt på de to skalaer), så i de to enheder her i opgaven kan du selv bestemme om du vil skrive K eller oC.

J/(kg*K) = J/(kg*oC)

og

W/(m*K) = W/(m*oC)


Svar #5
14. maj 2021 af TT1020

Det rigtigt! Tusinde tak for forklaringen - fortsat god dag.


Skriv et svar til: Enheder - viskositet og varmeledningstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.