Kemi

Hvorfor frastøder protoner hinanden?

12. august 2021 af Samfundsfagsfidusen - Niveau: C-niveau

Hvad er det der sker til at protoner frastøder hinanden? og hvad sker der med protonerne når man tillægger elektroner i yder skallerne og neutroner mellem protonerne?

ligger neutroner altid imellem protonerne?


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. august 2021 af Curiosity4life

https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/s/staerkkernekraft/

Jeg plejer at forestille mig stangmagneter. To nordpoler vil frastøde hinanden, det samme gælder to sydpoler. Men hvis en sydpol vendes mod en nordpol vil de to stangmagneter tiltrække hinanden.

Ligeledes er protoner positivt ladede og neutroner negativt ladede.

Så kan du vel gætte dig frem til resten?


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

#1 neutroner er ikke negativt ladede, de er neutrale.

Man ved ikke hvorfor en elektriske ladninger frastøder hinanden og ladninger med modsat fortegn tiltrækker hinanden. Det er noget, man har observeret, men så vidt jeg ved har man ikke fundet en forklaring på det.


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. august 2021 af Curiosity4life

#2

#1 neutroner er ikke negativt ladede, de er neutrale.

Man ved ikke hvorfor en elektriske ladninger frastøder hinanden og ladninger med modsat fortegn tiltrækker hinanden. Det er noget, man har observeret, men så vidt jeg ved har man ikke fundet en forklaring på det.


Pfttttt undskyld undskyld jeg kom til at bytte rundt på elektroner og neutroner XDDD


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. august 2021 af Heptan

Den stærke kernekraft holder sammen på protoner og neutroner. Neutroner er altså ligesom lim-kugler der klistrer til proton-kuglerne. Den stærke kernekraft er stærkere end den elektromagnetiske kraft, så den dominerer i atomkernen.


Svar #5
15. august 2021 af Samfundsfagsfidusen

Tusind tak for hjælpen jeg forstår det bedre nu :) 


Skriv et svar til: Hvorfor frastøder protoner hinanden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.