Fysik

Hjælp til opgave i fysik - spændingsfald og strømstyrke

06. september 2021 af Remilys - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg har er gået død i en opgave, hvor jeg skal bestemme spændingsfaldet og strømstyrken for komponenterne i et elektrisk kredsløb. Jeg har vedhæftet et billede af kredsløbet. Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal regne det ud? 

Vedhæftet fil: IMG_9962.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. september 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll}&& 7\;\Omega\textup{ i serie med }\frac{72}{17}\;\Omega\\\\ \textup{serieforbundne modstande}\\ \textup{deler den ydre sp\ae nding}\\ \textup{i modstandstallenes forhold:}\\&&\qquad\; \; \; \; \textup{forholdstal}\\&& 7\;\Omega\qquad \, \, \, 119\\\\&& \frac{72}{17}\;\Omega \qquad \, \, \, 72\\\\ \textup{sp\ae ndingsfald over de } 7\;\Omega\textup{:}\\&&\qquad\left ( 10\;V \right )\cdot \frac{119}{191}=6.23\;V \\\\ \textup{sp\ae ndingsfald over}\\ \textup{parallelforbindelsen:} && \\&&\qquad\left ( 10\;V \right )\cdot \frac{72}{191}= 3.77\;V \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{str\o mstyrken gennem de } 7\;\Omega\textup{:}&& I=\frac{6.23\;\Omega\cdot A}{7\;\Omega}=0.89\;A\\\\ \textup{str\o mstyrken gennem de } 8\;\Omega\textup{:}&& I=\frac{3.77\;\Omega\cdot A}{8\;\Omega}=0.47\;A\\\\ \textup{str\o mstyrken gennem de } 9\;\Omega\textup{:}&& I=\frac{3.77\;\Omega\cdot A}{9\;\Omega}=0.42\;A \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp til opgave i fysik - spændingsfald og strømstyrke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.